Veelgestelde vragen

  • Waarom werkt Mediq vanaf nu samen met Thuisapotheek voor de levering van mijn medicatie?
    Met Thuisapotheek verwachten wij de service aan u naar een hoger niveau te brengen. Thuisapotheek is een gecertificeerde apotheek met persoonlijke aandacht, professionele medicatiebewaking en veel ervaring in de zorgverlening. Mediq blijft uw hulpmiddelen en medicatie bij u thuisbezorgen. Ook wanneer u vragen heeft over uw bestelling helpen wij u graag via de voor u vertrouwde klantenservice. Heeft u vragen over de overstap waarvan u het antwoord niet terugvindt tussen de veelgestelde vragen? Vul dan het contactformulier in voor een terugbelverzoek.
  • Hoe werkt de overstap?

    Om de overstap mogelijk te maken, heeft Thuisapotheek de volgende persoonsgegevens nodig om uw vertrouwde medicijnen voor u klaar te maken. Mediq vraagt aan u of u akkoord gaat met de Thuisapotheek als nieuwe apotheek, in plaats van uw huidige apotheek APPO. Daarin heeft u altijd vrije keuze. Bij akkoord worden de herhaalbestellingen namens U bij APPO stopgezet en neemt Thuisapotheek deze bestellingen over. Daarnaast hebben wij uw toestemming nodig om onderstaande gegevens op een beveiligde manier aan Thuisapotheek te verstrekken. Die toestemming kunt u altijd weer intrekken:

    • Naam, adres en woonplaats
    • BSN en geboortedatum
    • De contactgegevens die bij ons bekend zijn
    • Naam zorgverzekeraar
    • Doorlopende (insuline)recepten die bij Mediq beschikbaar zijn

    U ontvangt van Mediq een email waarmee u uw keuzes kunt aangeven. Wanneer u een brief heeft ontvangen, nemen wij telefonisch met u contact op. 
    Samen zorgen we er voor dat u uw medicatie en hulpmiddelen tijdig thuis ontvangt.

     
  • Wat verandert er?
    Indien u akkoord gaat met deze overstap en toestemming geeft voor het delen van uw gegevens, dan ontvangt u bij uw volgende periodieke levering uw medicijnen vanzelf via Thuisapotheek. Mediq en Thuisapotheek zorgen samen voor een naadloze overstap. Vanzelfsprekend met inachtneming van de privacyregels. Thuisapotheek verzorgt de verwerking van uw medicatierecept in opdracht van Mediq en zet de medicatie voor u klaar. Mediq blijft uw hulpmiddelen en medicatie in één levering aan u bezorgen. Wel vindt u een etiket van Thuisapotheek op uw medicatie, daar waar dat voorheen de naam van de vorige apotheek was. 
  • Wat als ik geen akkoord geef op de nieuwe apotheek Thuisapotheek in plaats van de huidige apotheek APPO?

    Als u geen akkoord geeft, kunnen we u helaas niet van dienst zijn met betrekking tot de levering van uw medicatie. Dit betekent dat wij uw hulpmiddelen blijven leveren maar de medicatielevering via Mediq voor u stopzetten. Uw afwijzing wordt opgeslagen in uw persoonlijke dossier bij Mediq zodat deze gegevens niet worden gedeeld met Thuisapotheek. De medicatielevering zal via de huidige apotheek APPO worden voortgezet. U kunt ook kiezen voor een andere apotheek bij u in de buurt. Belangrijk om te weten is dat u uw hulpmiddelen en medicatie niet meer in één levering kunt ontvangen. Mediq verzorgt dan nog alleen de bezorging van uw hulpmiddelen. 

  • Wat als ik geen toestemming geef voor het delen van mijn data met een nieuwe leverancier?

    Indien u  geen toestemming geeft voor de overdracht van uw gegevens naar onze nieuwe leverancier Thuisapotheek, kunt in dit aangeven in de email die u ontvangt of kunt u dat doorgeven wanneer wij telefonisch contact opnemen. Dit betekent dat u zelf contact moet opnemen met Thuisapotheek, zodat zij u kunnen gaan voorzien van medicatie. Dit kunnen wij zonder uw toestemming helaas niet voor u regelen.  

  • Ik krijg mijn hulpmiddelen en medicatie via de Insuline Kwartaalservice. Hoe werkt dit nu? 
    U kunt blijven rekenen op Insuline Kwartaalservice zoals u dit gewend bent. Thuisapotheek houdt hetzelfde schema aan. Twee weken voor levering ontvangt u een herinneringsmail met uw bestelling. Bij wijzigingen neemt u contact met ons op en passen we uw bestelling aan.
  • Welke data worden met Thuisapotheek gedeeld?

    Na uw toestemming verstrekt Mediq onderstaande gegevens op een beveiligde manier aan Thuisapotheek:

    • Naam, adres en woonplaats
    • BSN en geboortedatum
    • De contactgegevens die bij ons bekend zijn. Uw contactgegevens gebruikt Thuisapotheek niet voor commerciële doeleinden.
    • Naam zorgverzekeraar
    • Doorlopende (insuline)recepten die bij Mediq beschikbaar zijn.
     
  • Waarom heeft Thuisapotheek mijn contactgegevens nodig?
    Mediq blijft de leveringen en het contact met u verzorgen. Thuisapotheek moet vanwege de medicatie en hun zorgplicht naar u toe ook direct de beschikking hebben over uw contact- en adresgegevens. Zodat zij vanuit die zorgplicht contact met u kunnen opnemen in het geval van vragen met betrekking tot uw medicatie. 
  • Op welke manier wordt mijn data gedeeld met Thuisapotheek?
    Mediq en Thuisapotheek dragen zorg voor beveiligde gegevensoverdracht en zorgvuldige omgang met uw data en privacy. Hierin wordt de privacywetgeving nauwlettend opgevolgd.
  • Wie van Thuisapotheek kan bij mijn persoonlijke medicatiegegevens?
    Uw (historische) medicatiegegevens mogen alleen door bevoegde apothekersassistentes van Thuisapotheek geraadpleegd worden. Met behulp van de vanuit Mediq ontvangen gegevens kunnen zij via het Landelijk Schakelpunt (LSP), indien u hiervoor eerder al toestemming heeft gegeven bij uw vorige apotheken, uw overige medicatiegegevens opvragen. U kunt via www.volgjezorg.nl uw eerder afgegeven toestemmingen bekijken en beheren.