Artikelen retourneren naar Mediq

Retourzending naar Mediq

Ons retourbeleid

Samen met u gaan we graag verspilling tegen. U kunt bij ons dan ook materialen retourneren. Dit kan eenvoudig en snel via ons patiëntportaal Mijn Mediq. Om het retourproces zo duurzaam mogelijk in te richten, zijn er een aantal criteria opgesteld waaraan de retourzending moet voldoen. Hieronder benoemen wij deze criteria. 

Op deze pagina vindt u verder informatie over het retourneren van materialen bij een recall/veiligheidsmelding en geven wij aan waar u op moet letten als u een apparaat/pomp aan ons retourneert voor vervanging.

Hoe verloopt het retourproces?

Meldt uw retour aan via Mijn Mediq

Wilt u materialen retourneren aan Mediq? Dit kan in bepaalde gevallen. Lees hiervoor onze voorwaarden. Om iets te retourneren, meldt u uw retour gemakkelijk en snel aan via Mijn Mediq. Ga hiervoor naar de orderinformatie in uw account. Na het aanmelden van uw retour, ontvangt u van ons een e-mail met een barcode. Uw retourpakket levert u vervolgens in bij een PostNL drop-off point, waar u de ontvangen barcode laat scannen.

Heeft u geen Mijn Mediq account? Leest u dan onderstaande informatie.

Voor retourzendingen zonder Mijn Mediq account
Heeft u geen Mijn Mediq account? Dan moet u altijd eerst contact opnemen met onze klantenservice. Van hen krijgt u een retournummer. 

  • Retourzendingen zonder aanmelding en retournummer worden niet in behandeling genomen en komen niet in aanmerking voor creditering of compensatie.
  • Goederen kunnen alleen retour genomen worden als u deze binnen 30 dagen na ontvangst bij ons aanmeldt. Dit geldt ook voor goederen die door ons verkeerd zijn geleverd. Mediq is niet gebonden aan het retour nemen van goederen die dertig dagen na afleverdatum worden aangemeld.
  • De vooraf aangemelde artikelen kunt u na Mediq haar bevestiging aan u afgeven bij een PostNL drop-off point. Is dit niet mogelijk voor u, dan kunnen de artikelen ook door een transporteur bij u opgehaald. Bespreek dit met de klantenservice. Let u er hier op dat u de materialen compleet, onbeschadigd, ongeopend en de originele verpakking aan ons terugstuurt.
  • Heeft u uw retourzending binnen 30 dagen bij ons aangemeld, dan vindt creditering plaats na ontvangst, controle en goedkeuring door Mediq. 

Apparaat of pomp retour sturen

Uw infuuspomp meldt u eenvoudig en snel retour aan via Mijn Mediq. Voor het retourneren van overige apparaten of pompen, dient u eerst contact op te nemen met onze klantenservice. Van hen krijgt u een retournummer. Verpak het retourpakket in een stevige doos om schade aan het apparaat te voorkomen. Sluit de doos met tape. U stuurt uw pakket vervolgens retour aan onderstaand adres:

Mediq
T.a.v. afdeling Decontaminatie
O.v.v. (uw retournummer)
Antwoordnummer 12310 2665 ZZ Bleiswijk

Retour sturen bij een veiligheidsmelding

Heeft u goederen die u aan ons wilt toesturen omdat u een veiligheidsmelding via Mediq heeft ontvangen? Let op dat u uw retour altijd eerst bij ons aanmeldt. Dit doet u door contact op te nemen met onze klantenservice. U krijgt dan een retournummer, die u op de doos vermeldt waarin u de materialen aan ons terugstuurt. Het retour sturen kan op twee manieren: PostNL haalt het pakket bij u thuis op, of u brengt het pakket zelf naar een PostNL-pakketpunt.

Werkt u bij een zorginstelling?

Voor zorginstellingen verloopt het retourproces net iets anders. Neem contact op met uw Zorgsupport Team

 

Voorwaarden voor het retour sturen van artikelen

  • Alleen materialen die aan de volgende eisen voldoen, worden door ons retour genomen:
    • Steriele goederen in volle, complete, onbeschadigde, ongeopende en onbeschreven verpakkingen;
    • Voor zakelijke klanten; Producten met een houdbaarheid langer dan 5 maanden;
    • Voor particuliere klanten; Producten met een houdbaarheid langer dan 2 maanden;
  • De volgende goederen nemen wij niet retour:
    • Geneesmiddelen
    • Zuurstof
    • Gekoelde producten
    • Voeding
    • Speciaal voor u bestelde artikelen
  • Voor zakelijke klanten: indien de waarde van de retourmelding lager is dan €30,- exclusief btw, brengen wij €20,- vracht- en administratiekosten in rekening.
vrouw met doos

Verpakkingsinstructies bij het retour sturen  van een infuuspomp

Wanneer u een infuuspomp terugstuurt aan Mediq voor vervanging, is het belangrijk dat u de pomp goed verpakt. Zo kan de koerier deze direct meenemen. Hieronder vindt u de instructies om uw infuuspomp juist te verpakken.

1. Gebruik de eerder meegeleverde koffer om de infuuspomp en accessoires in te doen

2. De volgende materialen dienen in de koffer te worden toegevoegd: de infuuspomp (zorg dat deze is uitgeschakeld) en alle meegeleverde accessoires (indien van toepassing). Dit zijn het netsnoer, netadapter, infuustas, druppelsensor, pompsleutel en de bolusknop

3. Belangrijk: is de infuuspomp mogelijk in een omgeving geweest waar sprake was van een MRSA-bacterie of is de infuuspomp gebruikt voor het toedienen van cytostatica? Gebruik dan de meegeleverde RODE zak om de gevulde infuuskoffer in klaar te zetten om aan ons terug te sturen. U dient dit vooraf ook te melden aan Mediq.

4. Is punt 3 niet van toepassing? Gebruikt u dan de meegeleverde BLAUWE zak om de gevulde infuuskoffer in te doen en aan ons terug te sturen.

Materialen die u niet aan ons hoeft terug te sturen zijn materialen zoals infuuslijnen, naalden, naaldencontainers, katheters, medicatie en medicatiecassettes. U kunt overgebleven medicatie en/of medicatiecassettes inleveren bij de lokale apotheek. Dit geldt ook voor gebruikte naalden in een afgesloten naaldencontainer.