Snel en gemakkelijk medische voeding voorschrijven

Rob e-Business specialist vertelt over het voorschrijfsysteem van Mediq
22 maart
Mediq levert medische voeding thuis en ondersteunt bij voedingstherapie. Uitgangspunt hierbij is dat de diëtist of arts deze producten zo snel en soepel mogelijk producten moet kunnen aanvragen voor de patiënt. Hiervoor is een geavanceerd bestel- en informatiesysteem ingericht. ‘We voeren regelmatig vernieuwingen door die het voorschrijven nog gemakkelijker maken. Administratieve handelingen mogen immers niet ten koste gaan van de zorg en aandacht voor de patiënt.’ - Rob, e-business specialist.
Als e-business specialist bij Mediq werkt Rob Buster met meer dan 20 collega’s aan het vertalen van klantvragen, marktontwikkelingen en nieuwe technologieën in digitale diensten. Binnen dit team is Rob de ‘product owner’ van het bestel- en informatieportaal voor medische voeding. ‘Zorgprofessionals in de eerste en tweede lijn willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden, om zo veel mogelijk aandacht aan de patiënt te kunnen geven’, benadrukt hij. ‘Dit hebben we vertaald in een modern voorschrijfsysteem dat voor gemak, helderheid en overzicht zorgt.’

Tijdsbesparing

Het systeemgebruik start meestal met het aanmelden van een nieuwe patiënt of het opzoeken van een patiënt, legt hij uit. ‘Door enkele letters van de naam in te typen, kun je een al bekende patiënt direct vinden. Het machtigen en bestellen gaat op een intuïtieve manier. Je kunt ook meteen naar je actielijst gaan. Hier zie je bijvoorbeeld welke machtigingen binnenkort aflopen. We hebben het heel gemakkelijk gemaakt om een machtiging te verlengen, een volledige bestelling te herhalen of om losse items uit een eerdere bestelling te selecteren. Dit bespaart diëtisten veel tijd. 

Gebruiksvriendelijk

Rob verzamelt alle wensen en feedback met betrekking tot het systeem. ‘We doen klanttevredenheidsonderzoek op basis van de Net Promotor Score. Die is de afgelopen maanden flink gestegen.’ Danita van der Linden, eerstelijns diëtist bij Diëtheek, vertelde dat ze de gebruiksvriendelijkheid van het voorschrijfsysteem een belangrijke reden is waarom ze graag met Mediq samenwerkt. ‘Het aanvragen is prettig ingericht en je kunt een patiënt snel opzoeken. Mijn collega’s in de regio gaan ook steeds meer naar Mediq. Hierdoor kunnen we gemakkelijk elkaars patiënten in het voorschrijfsysteem inzien. Je hoeft dan niet te bellen om machtigingen na te gaan.’

Voedingstherapie Plus

Een goed voorschrijfsysteem is een basisvoorwaarde voor goede samenwerking, vindt Rob. ‘Bij Mediq zijn ook de logistiek en de administratieve afhandeling van bestellingen strak geregeld. Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, betekent de volgende dag geleverd. We hebben contracten met alle zorgverzekeraars en kunnen rechtstreeks bij hen declareren. Als partner in zorg gaat Mediq heel ver om het werk van de voorschrijver gemakkelijker maken en de patiënt helpen. ‘Een mooi voorbeeld daarvan is Voedingstherapie Plus. Dit programma helpt dat mensen om hun medische drinkvoeding elke dag te blijven drinken.’

Chatfunctie

Binnen dit programma stuurt Mediq eerst een smaakbox naar de patiënt, zodat hij of zij kan kijken welke drinkvoeding het best bevalt. ‘Tijdens de herstelperiode checken we regelmatig of mensen de therapie volhouden. In de actielijst ziet de diëtist wanneer de patiënt gebeld is. Als hier een actie uit voortkomt, is dit ook meteen te zien op de actielijst. Een recente vernieuwing aan het voorschrijfsysteem is de chatfunctie. Hierdoor komen voorschrijvers snel en laagdrempelig in contact met een gespecialiseerde klantenservicemedewerker. Zo kunnen we snel en gericht antwoord geven als iemand hulp nodig heeft.’