Voor zieke mensen kan goed eten lastig zijn

Teamleider Rob van klantenservice Mediq
Rob,  teamleider Customer Care
Hoe help je iemand medische voeding te nemen?

Goed eten is belangrijk. Je lijf heeft belangrijke voedingsstoffen nodig om te functioneren en om een goede conditie en weerstand te behouden. Daarom schrijven diëtisten medische drinkvoeding voor, bijvoorbeeld als iemand moet herstellen na een operatie. Of als iemand ondervoed is. Maar dat werkt natuurlijk alleen als deze drankjes ook echt elke dag worden gedronken. Dat blijkt voor veel mensen lastiger dan je denkt. “Het is sowieso al lastig voor patiënten om iets tot zich te nemen. Denk aan oncologiepatiënten; dan is het vaak al lastig om te eten. En als het dan ook nog eens iets is dat je niet lekker vindt, dan doe je het al helemaal niet meer.” – Rob, teamleider op de klantenafdeling voor voeding

EVEN BELLEN OVER HOE HET GAAT

Als je ziek bent is eten en drinken al een uitdaging. Medische drinkvoeding is dan een nog grotere uitdaging. Daarom ontwikkelde Mediq Voedingstherapie Plus. Een zorgprogramma dat mensen helpt hun medische drinkvoeding elke dag te blijven drinken. Dit begint met het toesturen van een smaakbox, zodat je kunt kiezen welke drinkvoeding je lekker vindt. En tijdens de hele herstelperiode blijven we checken of mensen het volhouden en hoe we ze kunnen helpen. Bijvoorbeeld met een nieuwe smaak.

Het zijn vooral hele empathische gesprekken. Van mens tot mens. Hoe gaat het, lukt het, zijn de smaken goed? Om zoveel mogelijk informatie naar boven te halen om door te spelen naar die verwijzer. – Rob

MEER MENS

De gesprekken met patiënten gaan over de medische voeding, maar daarnaast bieden we een luisterend oor. Veel oudere mensen die ondervoed zijn, zijn ook eenzaam. Voor hen is het een fijn moment. Maar ook voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn is het fijn dat ze bij iemand hun verhaal kwijt kunnen.

“Ik hoor vaak van mijn medewerkers dat mensen het fijn vinden dat er weer tijd genomen wordt voor ze. Dat ze het gevoel hebben dat er ook echt geluisterd wordt. Ze bedanken ook echt voor het gesprek: wat een fijn gesprek.” – Rob

ER ZIJN VOOR EEN ANDER IS HET MOOISTE DAT ER IS

Toch kun je soms niet de aandacht geven die iemand verdient, door bijvoorbeeld tijdgebrek. Of door iemands schaamte of angst. Daarom zoeken we samen naar kansen en oplossingen om klanten zich minder patiënt te laten voelen. En meer mens.

X

Mediq.nl gebruikt cookies

Om de website van Mediq goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies. Lees meer over het cookie beleid.


Doorgaan