Dag Blue Monday: 5 tips om sombere dagen door te komen

Luchtwegzorg jongen blazend in windmolen
17 januari
Vandaag is Blue Monday: de dag van het jaar waarop mensen zich het meest treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Het kan zijn dat je je op deze grauwe dag niet heel vrolijk voelt. Met deze tips kom je de dag beter door!

Wetenschappers hebben de maandag van de laatste volle week van januari ooit uitgeroepen tot depressiefste dag van het jaar: Blue Monday. Niet iedereen is het hiermee eens, maar het kan best zijn dat je je op deze grauwe dag niet heel vrolijk voelt. Gelukkig kun je daar iets aan doen...

1. Beweeg

Van bewegen word je gelukkiger, dat is wetenschappelijk bewezen. Dit hoeft niet meteen een uur in de sportschool te zijn. Even lekker dansen op je favoriete muziek is ook okay. Of maak een Ommetje: hiervan komt gelukshormoon endorfine vrij en krijg je vanzelf blije gevoelens. Wandelend in de buitenlucht maak je bovendien vitamine D aan en verhoog je je weerstand. Onze diëtist en leefstijlcoach Tugba Korkmaz Sahin legt je graag uit hoe dit precies zit.

2. Lach

Door te lachen maak je ook gelukshormonen aan. Bovendien werkt het ontspannend. Het geeft het energie en zorgt dat je positiever tegen problemen aankijkt. En het mooie: je hersenen zien geen verschil tussen een echte en een neplach. Dus vergeet vandaag niet te lachen! 

3. Geef complimenten

Deel een extra compliment uit aan je partner die lekker kookt of een vriend die wel een oppepper kan gebruiken. Een complimentje krijgen doet vaak veel goeds voor iemands humeur. En je wordt zelf ook blij van iets aardigs doen voor een ander. 

4. Verwen jezelf

Plan iets leuks om naar uit te kijken: een lekker diner of een mooie film kijken vanavond. Een telefoontje met een familielid of vriend die je al even niet gesproken hebt. Bedenk iets waar je blij van wordt. Dat kan ook iets kleins zijn, zoals een lekkere salade als lunch of bijpraten met een vriend of vriendin. Maak een lijstje met verwendingen: je zult zien dat er veel dingen zijn die jou gelukkig maken.

5. Zorg voor goede en voldoende slaap

Slapen gaat niet alleen over de kwantiteit (hoeveel uur per nacht), maar ook om je slaapkwaliteit: de effectiviteit van je slaap. Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon. Zorg dus dat je goed en lekker slaapt. Zo word je uitgerust wakker, voel je je fitter en kun je ook een mindere dag beter aan. 

 

Actueel