Zomertijd

Man en vrouw tuinieren in zomertijd
25 maart
De zomertijd komt eraan: de klok gaat een uur vooruit. Niet elke ‘biologische klok’ schakelt even gemakkelijk over. Hoe maak je dit gemakkelijker? En wat als je slaapproblemen houdt?

Biologische klok

Licht maakt ons alert: we zijn er op ingesteld om actief te zijn als het buiten licht is en om te slapen als het donker is. Veel processen in ons lichaam volgen een dagelijks ritme van 24 uur. De biologische klok stuurt het slaap/waakritme aan. Dit doet interne mechanisme en andere biologische ritmes zoals de spijsvertering, hormoonspiegels en gemoedstoestand aan. 

Avond- of ochtendmens?

Bij de meeste mensen gaat de biologische klok na een paar dagen over naar zomertijd. Maar volgens onderzoek kan de zomertijd een langdurig en groot effect op de biologische klok van mensen hebben. Het zijn vooral de avondmensen die hierdoor geraakt worden. Zij vallen sowieso lastig in slaap en moeten nu een uur vroeger opstaan. Slechte kwaliteit nachtrust uit zich vooral in prikkelbaarheid, neerslachtigheid en concentratieproblemen. Ook sport- en leerprestaties kunnen minder goed uitvallen dan anders. 

Onze tips:

  1. Regelmaat - U slaapt beter door regelmaat. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en zet de wekker steeds op hetzelfde uur, ook in het weekeinde. U kunt u op de zomertijd voorbereiden door een paar dagen vooraf te beginnen met het stap-voor-stap vervroegen van je waak-slaapritme. Ga iets eerder naar bed, doe het licht iets eerder uit en zorg bij het opstaan dat je meteen veel daglicht ziet. 
  2. Leef in het ritme van daglicht - Verder kunt u proberen om in het ritme van de dag te leven. Wordt het licht buiten? Open de gordijnen en zorg voor zoveel mogelijk daglicht. Door overdag veel naar buiten te gaan of daglicht binnen te krijgen maak je meer melatonine aan, het hormoon waardoor je je slaperig voelt.
  3. Ga naar buiten of sport vroeg op de dag - Ga meer naar buiten, vooral in de ochtend. Hiermee geef je je biologische klok een zetje. 

Wanneer is het weer wintertijd?

Op de laatste zondag van maart gaat de klok een uur vooruit en de laatste zondag van oktober wordt de klok weer een uur achteruit gezet. Dan gaat de wintertijd in. Een ezelsbruggetje om dit te onthouden: in het VOORjaar gaat de tijd een uur VOORuit.

Slaaponderzoek?

Heeft u al langer last van slaapproblemen? Denk aan grote vermoeidheid, verlies van concentratie of ademstops tijdens uw slaap? Of van regelmatig en zwaar snurken? Dan kan uw behandelend arts een slaaponderzoek bij Mediq voorschrijven als uw symptomen daar aanleiding toe geven.

 

 

Actueel