Helpen in coronatijd

Klantenservicemedewerker Mediq tijdens coronapandemie
13 mei 2020
In coronatijd nam het Ministerie van VWS het initiatief tot een Landelijk Consortium Hulpmiddelen. Het doel? Zo snel mogelijk PBM's zoals mondmaskers en handschoenen beschikbaar krijgen voor zorgverleners in de voorhoede van de coronazorg. Mediq was een van de partijen die hier belangeloos de schouders onder zetten. Hiervoor was tijdelijke versterking van de helpdesk nodig. Nina Baumann reageerde op de oproep en kon meteen aan de slag.

Roet in reisplannen

“Na het afronden van mijn master klinische kinder- en jeugdpsychologie heb ik een jaar bij een specialist in geestelijke gezondheidszorg gewerkt. Daarna zou ik door Midden-Amerika gaan reizen, maar corona gooide mijn plannen overhoop. Ik ben erg blij dat ik nu bij Mediq mijn steentje kan bijdragen om mensen te steunen die risicovol werk doen in de zorg. Dit begon met een razendsnelle training in het bedrijfsrestaurant van het Mediq-hoofdkantoor, op voldoende fysieke afstand van elkaar. Hier is alle ruimte voor, want de meeste kantoormedewerkers werken nu thuis. Ik ben best benieuwd hoe het in dit pand is als iedereen weer gewoon naar kantoor mag komen.”

Emoties

De landelijke aanpak voor centrale inkoop, verdeling en distributie is in recordtijd opgezet en wordt steeds verder geprofessionaliseerd. Na het invullen van het registratieformulier duurt het twee werkdagen voordat een klant gerechtigd is om aanvragen in te dienen. Dit omdat eerst controle plaatsvindt op de LCH-criteria. “Ik merk dat klanten het verwarrend vinden om een nieuwe bestelwijze te gebruiken. In de opstartfase kregen we veel vragen over de aanmeldprocedure. Het is logisch dat in deze moeilijke tijd emoties naar boven komen. Hier komt mijn psychologische achtergrond goed van pas.”

Medische mondkapjes

“In het begin was er vooral vraag naar medische mondkapjes. Ons portaal is bedoeld voor zorgprofessionals, dus we moeten nee verkopen aan mensen die namens bijvoorbeeld een sportvereniging een ingang bij ons portaal zoeken. Momenteel is het regelen van voldoende isolatiejassen en halterschorten het grootste probleem. Net sprak ik een mevrouw die in een zorgvilla werkt en best emotioneel was omdat ze die schorten zo dringend nodig heeft. Het liefst zou ik iedereen direct helpen, maar dat is helaas nog niet mogelijk. Gelukkig komen er geleidelijk meer producten beschikbaar.”

Samen bijdragen

“Er is een hele goede sfeer in ons team. De mensen die ons team begeleiden zijn open en toegankelijk. Iedereen vindt het leuk om te kunnen bijdragen. Samen zijn we op een zoektocht naar de beste werkwijze en maken we elke dag een stap vooruit. We houden bijvoorbeeld alle gestelde vragen in een overzicht bij, zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn. Ook zorgen we dat klanten zo snel mogelijk terugkoppeling krijgen als we ergens niet meteen antwoord op kunnen geven. Iedereen helpt elkaar.”

Professionele organisatie

“Aan de manier waarop ze met deze moeilijke situatie en de steeds veranderende omstandigheden omgaan, merk je dat Mediq een zeer professionele organisatie is. Een groot bedrijf met een opmerkelijk warm hart voor de klant. Die staat in alles centraal. Het kan zijn dat ons team gevraagd wordt om langer te blijven dan de afgesproken datum, dat zou ik graag doen. Die reis naar een ander werelddeel hoop ik ooit nog te kunnen maken. Dankzij de ervaring die ik nu bij Mediq opdoe, is deze periode voor mij toch goed besteed.”