Het jaar 2023; bijzondere tijden vragen om gewone maatregelen
Waar we in 2020 en 2021 met man en macht het coronavirus aan het bestrijden waren, kregen we in 2022 te maken met andere uitdagingen die ook nu nog zijn weerslag hebben op het zorglandschap. Uitdagingen waar ook Mediq elke dag mee te maken heeft. Samen met u kijk ik terug op het jaar 2022 en vooruit naar het jaar wat gaat komen.
Bijzondere omstandigheden
Ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn afhankelijk van medische hulpmiddelen, zoals stomamaterialen, incontinentiematerialen, hulpmiddelen bij diabetes of hulpmiddelen voor infuustherapie aan huis. Dagelijks werken we bij Mediq aan het leveren van de beste zorg aan deze groep mensen en ondersteunen we zorgprofessionals.
In 2022 zagen we verschillende malen dat dit verzorgd moest worden onder bijzondere omstandigheden. De druk op de zorg lag voor corona al hoog door onder andere toenemende vergrijzing, oplopende zorgkosten en de stijging in de vraag naar complexe zorg. Daarom hebben we als Mediq de afgelopen jaren en ook in 2022 geïnvesteerd in zorg aan huis. Aan de ene kant heeft deze zorg als doel de zorgprofessionals te ontlasten en aan de andere kant om de patiënt meer regie te geven over zijn leven. Thuis kan veel zorg geregeld worden.
Oplossingen voor uitdagingen
De bijzondere omstandigheden waar we met zijn allen mee te maken hebben, hebben in 2022 er ook toe geleid dat we als Mediq soms minder goed bereikbaar waren. Dat producten niet a la minute geleverd konden worden in verband met leveringsproblemen bij onze leveranciers én dat vragen soms later werden beantwoord dan dat u van ons mag verwachten. Dat zijn zaken waar we ons bewust van zijn en waar we met man en macht aan werken. Sommige problemen zijn niet direct op te lossen, zoals grondstoftekorten en de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook in het nieuwe jaar blijven we samen met u zoeken naar de juiste oplossingen hiervoor.
Zo focussen we ons onder andere op:
- Het verbeteren van ons afgewogen assortiment van meer dan 20.000 medische hulpmiddelen. Hierdoor kunnen we alternatieven bieden als specifieke producten niet leverbaar zijn. Want we begrijpen als geen ander dat u als patiënt of als zorgprofessional geen dagen kan wachten op uw medisch hulpmiddel.
- Het optimaliseren van ons distributiecentrum in Bleiswijk dat speciaal ontworpen is voor de sector medische hulpmiddelen. Dit zorgt ervoor dat we de juiste zorg op de juiste plek kunnen bieden. Of dit nu thuis, in het ziekenhuis of in een zorginstelling is. Doordat het distributiecentrum voor een groot deel geautomatiseerd is, kunnen we ook blijven leveren in tijden van personeelsschaarste.
- Het investeren in ervaren verpleegkundigen en gespecialiseerde klantcontactmedewerkers voor advies en begeleiding. Onze mensen hebben kennis over het gebruik van hulpmiddelen in het dagelijks leven van de gebruiker.
- Het bieden van oplossingen en tips om de hulpmiddelen op de juiste manier te gebruiken, zowel door patiënten als door zorgprofessionals. Zo kan de patiënt, ondanks de aandoening, het maximale uit het leven te halen. En kunnen we samenwerken om de werkdruk voor zorgverleners te verlagen.
Bijzondere tijden vragen dus niet perse om bijzondere maatregelen, maar juist focus op de basis ingrediënten. Daar zijn wij ons bewust van. En daar gaan wij ons in 2023 op focussen.