Gemakkelijk en snel zorgproducten inkopen: de ervaringen van Reade

Facilitair servicebureau Reade team
28 september 2021
Astrid Cordes en Conny de Kreij vormen het facilitair servicebureau van Reade. Samen zorgen zij dat de zorgmedewerkers over de juiste verpleegkundige artikelen kunnen beschikken. ‘Orders bij Mediq plaatsen we tegenwoordig via Mijn MedBIS. We kunnen goed met dit bestel- en informatiesysteem overweg.’

Groot assortiment medische producten 

‘Online bestellen van zorgproducten is helemaal van deze tijd. Het zou mooi zijn als we een koppeling met ons eigen inkoopsysteem konden krijgen. Dan kunnen we nog efficiënter inkopen!’, vindt Conny. Ze werkt sinds twee jaar bij het facilitair servicebureau van Reade en leerde de fijne kneepjes van het inkoopvak van haar collega Astrid. ‘Reade bestelt al meerdere jaren zorgproducten bij Mediq’, vult Astrid aan. ‘Jaren geleden kwamen we bij een aanpassing van het incontinentieassortiment op hun Absorin-materialen uit. Omdat de levering goed bevalt en Mediq keuze uit een groot assortiment medische producten biedt, is de samenwerking steeds verder uitgebouwd.’

Bijblijven en snel schakelen

Reade verzorgt specialistische revalidatiegeneeskunde en reumatologie in Amsterdam en omgeving. Met ruim 700 medewerkers helpt dit expertisecentrum mensen met poliklinische en klinische revalidatie om zo goed mogelijk zelfstandig te functioneren. De collegialiteit en samenwerking met meerdere disciplines maken dat Conny veel plezier aan haar werk beleeft. ‘Er is elke dag wel wat nieuws. Regelmatig worden nieuwe artikelen geïntroduceerd. Ook hebben we te maken met veranderingen in protocollen en de wet- en regelgeving. De uitdaging is om bij te blijven en goed te luisteren naar de verpleging en onze artsen. En natuurlijk om snel te kunnen schakelen.’

Bruggenbouwers

‘Onze taak is om de beste medische producten in te kopen voor een goede prijs, in nauwe samenwerking met de zorgmedewerkers’, benadrukt Astrid. ‘Niet klakkeloos bestellingen plaatsen: maar deels ook alternatieven zoeken en eigen onderzoek doen. We zijn een soort bruggenbouwers tussen de eigen organisatie en de leveranciers. Gesprekken met vertegenwoordigers benutten we om  nuttige informatie te vergaren. We doen selecties, maken prijsafspraken en adviseren over contracten en investeringen. Effectief, efficiënt en transparant.’

Tijd en geld besparen

Astrid doet dit werk al bijna 32 jaar en herinnert zich nog goed dat de bestellingen per fax gingen. ‘Later ging dit via de mail: we genereerden een opdracht uit ons inkoopsysteem en stuurden die naar bijvoorbeeld Mediq. Dit gaat nu een stuk soepeler door de komst van Mijn MedBIS 2.0.’ Deze digitale service is speciaal ontwikkeld om tijd en geld te besparen in de zorgpraktijk. Hiervoor biedt het portaal naast keuze uit zo’n 20.000 artikelen toegang tot slimme tools en modules voor bestellen, voorraadbeheer en managementinformatie. ‘Voor ons heeft het meerdere voordelen, dus we gaan er zeker mee door. Het zou helemaal mooi zijn als ons eigen systeem aan dit soort systemen gekoppeld kan worden, dan gaat dat ons echt veel tijd besparen.’

Actuele productinformatie

Overstappen naar deze manier van online bestellen is vrij simpel en kan snel geregeld worden. ‘Met Mijn MedBIS weet je precies welke producten Mediq kan leveren en tegen welke prijs. Het complete assortiment is 24 uur per dag op één plek vindbaar, met prijzen en productinformatie. We hebben twee soorten magazijnen en kunnen die lijsten afzonderlijk beheren. Omdat de aantallen per productsoort verschillen, is het belangrijk om hier alert op te blijven. De artikelen die we regelmatig afnemen. staan al in de bestellijst. Ook kun je gemakkelijk eerdere bestellingen raadplegen. Een andere functie die ik al veel gebruik, is het raadplegen van productinformatie. Ook die hebben we nu altijd direct bij de hand, en dat is heel prettig en duidelijk.’