Veelgestelde vragen over (P)OSA-therapie

Vragen over overstappen naar Mediq

  • Mag ik mijn huidige CPAP-apparaat behouden?
    Het apparaat welke u nu heeft gaat retour naar uw huidige leverancier. U ontvangt van ons een nieuw CPAP-apparaat. Mediq zorgt ervoor dat uw huidige leverancier het apparaat bij u ophaalt.
  • Mag ik mijn huidige masker behouden? 
    Ja, u kunt uw huidige masker behouden.
  • Hebben jullie hetzelfde assortiment maskers en toebehoren als mijn huidige leverancier? 
    Mediq heeft een breed assortiment aan maskers en toebehoren. Het kan zijn dat het type masker wat u nu gebruikt niet standaard in ons assortiment zit. Indien dit het geval is dan kijkt onze OSA-zorgcoach samen met u naar een goed passend alternatief. 
  • Wordt mijn CPAP-apparaat vergoed door alle zorgverzekeraars? 
    Wij hebben contracten met vrijwel alle zorgverzekeraars met betrekking tot het vergoeden van CPAP-apparatuur, met uitzondering van Friesland Zorgverzekeraar. De kosten voor het gebruik van het CPAP-apparaat, masker en toebehoren worden door ons maandelijks gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.
  • Hoe ondersteunt Mediq mij bij mijn OSA-therapie?
    Wij zorgen ervoor dat het CPAP-apparaat, masker en filters bij u thuis geleverd worden. Ook controleren wij voor u de vergoeding bij uw zorgverzekeraar en regelen wij alle administratieve zaken. 
  • Hoe lang duurt het voordat deze overstap afgerond is? ik mijn huidige masker behouden? 
    Wij streven ernaar om uw overstap samen met uw huidige leverancier binnen 15 werkdagen af te ronden. U ontvangt van ons een bericht wanneer uw overstap definitief is. 
  • Verrichten jullie ook onderhoud aan mijn CPAP-apparaat?
    Ja, dit doen wij op verzoek van u. Indien onderhoud nodig is, kunt u een afspraak maken met één van onze OSA-zorgcoaches. De zorgcoach komt dan bij u thuis of ontvangt u op een poli bij u in de buurt. Tevens ontvangt u jaarlijks nieuwe filters om ervoor te zorgen dat uw apparaat schoon blijft. 
  • Hoe wordt mijn therapie via mijn CPAP-apparaat uitgelezen? 
    Jaarlijks wordt uw apparaat uitgelezen. U ontvangt van ons een bericht wanneer het tijd is voor deze jaarlijkse uitlezing. Uitlezen kan op meerdere manieren. Het is mogelijk om via de GPRS of wifi-module van uw CPAP-apparaat digitaal uw therapie uit te laten lezen. 
  • Wordt mijn specialist op de hoogte gebracht van deze overstap? 
    Niet direct, echter ontvangt uw specialist 1 keer per jaar van ons een uitlezing van uw CPAP-apparaat.
  • Hoe kan ik als klant een bestelling plaatsen? 
    U kunt bij ons bestellen via de website of via onze klantenservice

Vragen over mijn gezondheid

  • Ik heb last van een droge mond. Wat kan ik doen? 
    U kunt de bevochtiger warmer of kouder instellen. Door een te warme of te koude instelling kunnen slijmvliezen geïrriteerd raken, waardoor er meer mondlekkage kan optreden. Wordt de droge mond veroorzaakt omdat u structureel met uw mond open slaapt, kan een ander masker, kinband of een andere drukinstelling uitkomst bieden. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.
  • Ik ben verkouden. Hoe kan ik het CPAP-apparaat goed gebruiken? 
    Als u last heeft van neusklachten kunt u de bevochtigingsstand warmer instellen. Gebruik eventueel een zoutoplossing om de neusklachten te verminderen. Bij aanhoudende klachten kunt u uw huisarts vragen om een neusspray voor langdurig gebruik.
  • Ik ben vaak verkouden. Heeft dit te maken met het CPAP-apparaat? 
    Nee. Het is wel mogelijk dat de bevochtiger te koud is ingesteld waardoor uw neusslijmvliezen geïrriteerd raken. Bij aanhoudende klachten raden wij u aan om deze te bespreken met uw huisarts.
  • Ik ben verkouden. Mag ik zout toevoegen aan het water van de bevochtiger?
    Ja. U kunt fysiologisch zout of een theelepeltje keukenzout toevoegen aan het water van de bevochtiger.
  • Ik ben ziek. Mag ik de (P)OSA-therapie een paar nachten overslaan? 
    Ja. U mag, als het echt niet gaat, even zonder CPAP-apparaat slapen. Wij adviseren u wel zo snel mogelijk weer de therapie te hervatten.
  • De laatste tijd merk ik een verslechtering van het effect van de therapie. Hoe kan dit?
    Een verkoudheid, griep of andere ziekte kan van invloed zijn op uw OSAS-therapie. Ook aankomen, afvallen, stress en medicatie kunnen uw slaap verstoren. Houdt de situatie aan, dan is het verstandig contact op te nemen met uw behandelend arts.

Vragen over het masker

  • Ik voel een luchtstroom in mijn ogen. Hoort dit? 
    Nee. Het masker lijkt niet goed afgesteld. U kunt dit probleem oplossen door de bovenste hoofdbanden bij te stellen. Stel de banden wat strakker zodat het masker aansluit op uw gezicht. Het masker hoort comfortabel te zitten en mag dus geen pijn doen. Hou bij een masker met een verstelbare hoofdsteun deze zo recht mogelijk.
  • Ik heb rode strepen op mijn gezicht. Doe ik iets verkeerd?
    Deze rode strepen kunnen komen door langdurige zijligging. Het kan ook zijn dat uw hoofdbanden te strak zijn aangetrokken. Mocht er lekkage optreden als u het masker losser afstelt, dan heeft u mogelijk de verkeerde maat masker. Neem contact met ons op voor persoonlijk advies. 
  • Ik heb rode strepen op mijn neusbrug. Heb ik (nog) het juiste masker? 
    Nee. Waarschijnlijk heeft u een masker dat te klein is voor uw neus. Neem contact met ons op voor het aanmeten van een ander masker. 
  • Ik krijg een claustrofobische reactie als ik een masker opzet. Heeft u een oplossing? 
    U kunt overdag oefenen met het dragen van het masker. Bijvoorbeeld tijdens het lezen of televisie kijken. Zo kunt u wennen aan het dragen van en het ademen via het masker.
  • Ik haal het masker ’s nachts onbewust van mijn gezicht. Wat kan ik hier aan doen?
    U bent waarschijnlijk nog niet gewend aan het dragen van het masker of het masker zit tijdens de slaap niet comfortabel. Zorg dat uw masker goed afgesteld is. Als dit uw probleem niet oplost, adviseren wij u overdag te oefenen met het dragen van het masker.
  • Het masker maakt veel geluid. Hoort dit? 
    Nee. Het kan zijn dat het masker niet goed op uw gezicht aansluit. Door het opnieuw af te stellen, kunt u maskerlekkage oplossen. Als het uitademingsventiel niet goed schoon wordt gemaakt, kan deze verstopt raken. Dit heeft een fluitend geluid tot gevolg. Als u het uitademingsventiel schoonmaakt, hoort dit probleem verholpen te zijn. Tot slot kan ook overmatige condensatie een oorzaak zijn. Als u de bevochtiger kouder instelt, hoort de condensatie af te nemen en dus ook het geluid te verdwijnen.
  • Er zit veel condens in mijn masker. Hoort dit?
    Nee. Door het uitademen kan er condens in het masker ontstaan. Een klein beetje is normaal. Heeft u last van veel condens dan kan het zijn dat de bevochtiger te warm is ingesteld of dat het te koud is in de slaapkamer. U kunt dit zelf aanpassen.
  • Mijn masker lekt bij de aansluiting met de slang. Is dat normaal? 
    Ja. De lucht die u uitademt moet het masker verlaten. Dat gebeurt via het uitademingsventiel bij de aansluiting met de slang. Het uitademingsventiel mag niet afgeplakt worden. Wanneer u denkt dat er sprake is van maskerlekkage, kijkt onze gespecialiseerde klantenservice graag met u mee. 
  • Ik vind mijn masker niet prettig. Kan ik een ander masker ontvangen? 
    Dit is afhankelijk van uw situatie. Neem contact op met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 
  • Ik ben allergisch voor PVC en siliconen. Kan ik een ander masker krijgen? 
    Alle maskers bevatten siliconen en PVC. Een ander masker heeft helaas dus geen zin. Wij adviseren natuurzeem te gebruiken. U snijdt de vorm van het masker uit de natuurzeem en legt deze onder het maskeroppervlak. Zo voorkomt u direct contact met de huid.
  • Kan ik een nieuw masker ontvangen? 
    Dat is afhankelijk van uw situatie. De gemiddelde levensduur van een masker is anderhalf jaar. Als uw masker vervangen moet worden of stuk is, kunt u hier een nieuw masker bestellen. Per zorgverzekeraar zijn er afspraken gemaakt over de vergoeding. Wij controleren voor verzending de afspraken met uw zorgverzekeraar. Als het masker niet wordt vergoed, nemen wij eerst contact met u op om de opties te bespreken.

Vragen over de slang

  • Er zit vocht in de slang. Is dat de bedoeling?
    Nee. Er is sprake van condensvorming. U kunt dit oplossen door de bevochtiger kouder in te stellen of de kamertemperatuur te verhogen. Laat de slang na elke nacht aan de lucht drogen.
  • Ik slaap niet lekker door de slang. Heeft u tips? 
    Ja. U kunt de slang leiden door bijvoorbeeld een spijker in de muur boven uw bed te slaan en daar een elastieken lus aan te hangen. U leidt de slang door de lus. Zo wordt de slang omhoog gehouden en komt deze recht boven u te hangen.

Vragen over het CPAP-apparaat

  • Kan ik de bevochtiger zelf instellen?
    Ja. U kunt zelf de bevochtiger instellen. U kunt hiervoor de handleiding van uw apparaat raadplegen. Deze heeft u ontvangen bij het CPAP-apparaat en kunt u downloaden op deze website.
  • Het water in de bevochtiger verdampt niet. Hoe los ik dit op?
    Controleer allereerst of de bevochtiger aan staat. Controleer vervolgens of er water verdampt door na een minuut voorzichtig te voelen of het plaatje warm wordt. Als dit niet het geval is, dan kan het zijn dat de begrenzing van de bevochtiger actief is. Als de luchtvochtigheidsgraad in de omgeving hoog is, wordt de begrenzing actief om te voorkomen dat het de lucht onnodig bevochtigt. Als de luchtvochtigheidsgraad in de omgeving van het CPAP-apparaat laag is en het plaatje wordt niet warm, dan vragen wij u contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder. 
  • Het CPAP-apparaat maakt een raar geluid. Hoe kan ik dit oplossen?
    Mogelijk is het filter in het donkerblauwe raster van uw apparaat vervuild. Maak het filter schoon of vervang het filter volgens de instructies uit de bijgevoegde handleiding. Stop het schoongemaakte of nieuwe filter in het apparaat en controleer of het geluid minder is. Als het geluid niet is veranderd, vragen wij u contact op te nemen met onze klantenservice. 
  • Het CPAP-apparaat maakt een raar, zoemend, geluid. Hoe gaat dit weg?
    Als uw CPAP-apparaat voorzien is van een wifi-uitleesmodule en het apparaat in de buurt van een wekkerradio, luidspreker of ander elektronisch apparaat is geplaatst, kunt u een zoemend geluid horen. Verplaats uw CPAP-apparaat uit de buurt van het elektronische apparaat om dit geluid weg te nemen.
  • Hoe moet ik het CPAP-apparaat schoonmaken?
    Het apparaat zelf heeft in principe geen onderhoud nodig. U kunt het voorzichtig afstoffen met een vochtige doek.
  • Ik raak benauwd door het CPAP-apparaat. Is hier iets aan te doen?
    Ja. Als er geen andere ziektebeelden zijn die de benauwdheid kunnen verklaren, dan komt het meestal door een beperkte neusdoorgang. Uw neusslijmvliezen zijn mogelijk geïrriteerd (zie vragen en antwoorden over gezondheid) of er is sprake van een fysieke beperking. Neem in dat geval contact op met uw behandelend arts voor advies. In enkele gevallen kan een full face masker uitkomst bieden. Neem hiervoor contact met ons op.
  • Ik zie een vreemde melding in de display van het CPAP-apparaat. Wat betekent dit?
    Dat is afhankelijk van de melding. Wij adviseren u in de handleiding op te zoeken wat de melding betekent. U heeft de handleiding van uw apparaat ontvangen bij het apparaat. Deze kunt u ook downloaden.
  • Ik wil een nieuw CPAP-apparaat. Kan dat? 
    Dat is afhankelijk van uw situatie. Een CPAP-apparaat gaat gemiddeld 15.000 draaiuren mee. Als u twijfelt over het functioneren van het apparaat, kunt u via de klantenservice een onderhoudsafspraak inplannen. De OSA-zorgcoach controleert het apparaat en beoordeelt of een nieuw CPAP-apparaat kan worden verstrekt.

Vragen over het onderhoud

  • Welk onderhoud is nodig voor mijn CPAP-apparaat?
    Uw CPAP-apparaat heeft in principe geen onderhoud nodig als u de filters regelmatig schoonmaakt en periodiek vervangt. Denkt u dat uw CPAP-apparaat niet goed werkt of vindt u dat het preventief gecontroleerd moet worden, dan kijken wij graag op afstand met u mee. Ook is het mogelijk om een onderhoudsafspraak in te plannen via onze klantenservice.
  • Hoe kan ik een onderhoudsafspraak maken?
    Wij staan het hele jaar door voor u klaar. U kunt een onderhoudsafspraak op een locatie bij u in de buurt inplannen via onze klantenservice. 

Vragen over de filters

  • Ik heb de verkeerde filters ontvangen. Wat moet ik doen?
    Neem contact met ons op o.v.v. verkeerde filters ontvangen en uw klantnummer, achternaam en geboortedatum.
  • Hoe vaak moet ik het filter vervangen? 
    Dat hangt af van het type CPAP-apparaat. Download het overzicht om te zien hoe vaak u het filter van uw apparaat moet vervangen.
  • Hoe moet ik het filter vervangen?
    Het filter bevindt zich bij vrijwel alle CPAP-apparaten aan de buitenzijde van het apparaat. U kunt het oude filter er makkelijk uit halen en er een nieuw filter in stoppen.
  • Ik zie in het display van mijn CPAP-apparaat een melding om het filter te checken. Wat moet ik hiermee doen? 
    Deze melding verschijnt elke 30 dagen en dient enkel als herinnering om het filter regelmatig te checken en schoon te maken. U kunt deze melding vervolgens wegklikken.
  • Hoe vaak moet ik het filter schoonmaken?
    Het sponsachtige zwartgrijze filter moet 1x per week worden uitgespoeld. Knijp het filter goed uit en laat het filter aan de lucht drogen. Het droge filter kunt u weer terugplaatsen in het apparaat. Witte fijnstoffilters mogen niet schoongemaakt worden. Alleen donkergrijze filters mogen schoongemaakt worden. Download het overzicht voor een antwoord op uw specifieke situatie.
  • Welk filter mag ik schoonmaken? 
    U mag alleen de donkergrijze filters schoonmaken. Eventuele witte fijnstoffilters mogen niet schoongemaakt worden. Deze kunt u alleen vervangen.
  • Ik heb meer filters nodig. Kan ik deze bestellen?
    Ja, dat kan. Indien u nieuwe filters nodig heeft, dan kunt u deze via onze klantenservice bestellen.

Vragen over het effect

  • Kan ik de effectiviteit van de therapie aflezen van het CPAP-apparaat? 
    Het CPAP-apparaat registreert uw therapiegegevens. U kunt de registratie van de nacht uitlezen via het menu. In de handleiding van uw apparaat leest u hier meer over. U heeft de handleiding bij het apparaat ontvangen. U kunt de handleiding ook downloaden.
  • Ik wil graag weten of de therapie goed gaat. Hoe kan ik dit regelen?
    U kunt de registratie van de nacht uitlezen via het menu. Bekijk in de handleiding van uw apparaat hoe u dit doet. Ook kunt u uw registratie minimaal een keer per jaar door ons laten beoordelen. lees meer over onze uitleesservice.
  • Ik ben gestopt met mijn therapie. Wat moet ik doen? 
    Wij adviseren u te overleggen met uw behandelend arts. Als u hierna stopt met de therapie verzoeken wij contact met ons op te nemen. Wij maken afspraken met u over het inleveren van de apparatuur. Stuur nooit zomaar het CPAP-apparaat retour.

Vragen over de Sleep Position Trainer

  • Kan ik de SPT retourneren? 
    Ja, zolang de SPT nog geseald is. Zodra de sealing verbroken wordt, kan het product niet meer geretourneerd worden.
  • Wanneer is de SPT niet geschikt?
    De Sleep Position Trainer wordt niet aanbevolen als de diagnose Centraal Slaap Apneu Syndroom bij u is gesteld of als u vanwege een specifiek probleem veel op uw rug moet slapen, bijvoorbeeld door een operatie aan de rug of schouder, bepaalde rugklachten of artrose. U moet in staat zijn om in zijligging te slapen en niet gehinderd worden door heup- of schouderklachten.
  • Wat als ik al klant ben bij Mediq voor CPAP-apparatuur? 
    Als niet duidelijk op de bestaande verwijzing van uw specialist staat aangegeven dat u de indicatie positieafhankelijke OSA heeft, kunnen wij de SPT niet aan u leveren zonder nieuwe verwijzing. U kunt contact opnemen met uw specialist om dit te bespreken of met ons om te controleren wat er op de huidige verwijzing staat.