Adviezen over veilig vliegen met de insulinepomp en glucosesensor

securityscanner op het vliegveld
22 juni 2021
Het is een terugkerende vraag in de spreekkamer. ‘Mag ik met mijn insulinepomp en glucosesensor door het poortje op het vliegveld? En hoe zit het met mijn diabeteshulpmiddelen in de handbagage?’ We belden met een securitymedewerker van Schiphol en met enkele firma’s van glucosesensoren en zetten de adviezen op een rij.

Kies voor de veilige weg

Bij de securitycheck voor een vliegreis wordt gecontroleerd of passagiers gevaarlijke of verboden voorwerpen dragen op hun lichaam of in hun bagage. Landen gebruiken verschillende methoden voor deze controles. Er zijn bodyscanners die röntgenstraling gebruiken, securityscanners die werken met millimetergolven en de oude bekende metaaldetectiepoortjes die gebruikmaken van magnetisme. Insulinepompen en glucosesensoren kunnen ontregeld of beschadigd raken door röntgenstraling. Omdat mensen niet van alle vluchthavens weten welke techniek wordt gebruikt, is het raadzaam om standaard de insulinepomp, Flash Glucose Monitoring (FGM) en Continue Glucose Monitoring (CGM) handmatig te laten controleren. Dit geldt voor de devices die mensen op de dag van de reis op hun lichaam dragen en voor de pompen en sensoren die ze meenemen in hun handbagage. Hiermee kiest uw patiënt voor de veilige weg. 

Kenbaar maken bij de securitymedewerkers

Mensen kunnen aangeven bij de securitymedewerkers dat ze medische hulpmiddelen dragen die gevoelig zijn voor de scanners en vragen om een handmatige fouillering. Daarbij kunnen ze vermelden dat ze een glucosesensor of pod niet kunnen afdoen, in tegenstelling tot een insulinepomp met slangetje. 

Niet door de scanner van de handbagage

Mensen met diabetes nemen hun diabeteshulpmiddelen en medicijnen dikwijls mee in de handbagage. De scanners op de bagageband gebruiken röntgenstraling. Laat mensen daarom altijd aan de securitymedewerker vragen om hun diabetesbagage handmatig te controleren. De apparatuur die de securitymedewerkers hiervoor inzetten, gebruikt geen röntgenstraling.  Met een meertalige medische verklaring kan de patiënt laten zien welke apparaten hij of zij bij zich heeft.

Nooit een probleem op het vliegveld

Tot zover het eensluidende advies. Toch heeft u waarschijnlijk ook patiënten die regelmatig vliegen en aangeven zonder problemen door de veiligheidschecks te komen met hun pomp of sensor. Dat is mogelijk. Een metaaldetectiepoortje is niet schadelijk voor een insulinepomp, CGM of FGM. Op Schiphol, evenals op veel andere Europese luchthavens, zijn deze poortjes de laatste tien jaar vervangen door securityscanners. Deze zijn veilig en maken geen gebruik van röntgenstraling. Ook deze scanners hebben geen effect op de insulinepomp of glucosesensor. 

Bodyscanners zijn schadelijk voor pompen en sensoren

De securityscanner kan niet in het lichaam kijken maar reflecteert voorwerpen die gedragen worden op het lichaam. Een bodyscanner, die röntgenstralen gebruikt, kan dat wel. Schiphol gebruikt deze bodyscanners alleen bij de zogenaamde 100% risicovluchten. Deze controles worden uitgevoerd door de douane. Daarbij worden passagiers die binnenkomen op vluchten met een sterk verhoogd risico op drugssmokkel onderzocht op drugsbezit. Andere landen kunnen wel bodyscanners met röntgenstraling gebruiken voor de niet risicovolle vluchten.

Hoe zit het met ruimbagage?

De koffers die iemand incheckt voor ruimbagage worden gecontroleerd met röntgenapparatuur. Sensoren, zenders of insulinepompen moeten daarom niet in de koffers vervoerd worden die worden ingecheckt.  

Actueel