Mathot Medische Speciaalzaken onderdeel van Mediq

Vanaf 3 maart 2025 is Mathot Medische Speciaalzaken onderdeel geworden van Mediq.

Hiermee zetten wij een belangrijke stap om de continuïteit van zorg te blijven waarborgen in de nabije toekomst. De gegevens van Mathot klanten zijn opgenomen in het systeem van Mediq. Iedereen voor wie dit van toepassing was heeft een e-mail of brief met alle informatie ontvangen. Hieronder hebben we nog wat meest gestelde vragen op een rijtje gezet.

Algemeen

  • Wat is de reden van de overname?
    Door de overname van Mathot door Mediq, ook een specialist in stoma-, wond- en continentiezorg, zetten wij een belangrijke stap om de continuïteit van zorg te blijven waarborgen in de nabije toekomst. Kleinere bedrijven die medische hulpmiddelen en specialistische zorg aanbieden, hebben het zwaar, onder andere door de toenemende prijsdruk op de markt. De overname stelt ons in staat om schaalvoordelen beter te benutten, wat leidt tot efficiëntere en kosteneffectieve zorg. Daarbij kunnen we expertise uit de markt bundelen door de deskundige mensen van Mathot samen te voegen met het Mediq-team. In een toekomst waarin de zorgvraag toeneemt, kan ook verdere kwaliteitsverbetering plaatsvinden zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Nu, en in de toekomst.
  • Wat verandert er door de overname voor mij als voorschrijver?
    De gegevens van Mathot klanten zijn opgenomen in het systeem van Mediq. Alle klanten voor wie dit van toepassing was, hebben hier een brief of e-mail over ontvangen met alle nodige informatie of een bezoek gehad van onze accountmanagers. Als er nog onduidelijkheden zijn rondom de overname of er meer informatie nodig over voorschrijven via Mediq, neem dan contact op met onze accountmanagers. Ze staan graag voor je klaar.
  • Wat verandert er door de overname voor mijn patiënten?
    Zodra de gegevens naar Mediq zijn overgezet, zijn jouw patiënten geïnformeerd en volledig begeleid bij de overgang. Ze konden eventueel bezwaar maken hiertegen. Belangrijk: kiest een patiënt ervoor om gegevens niet te delen met Mediq? Dan moet hij zelf een andere leverancier voor hulpmiddelen regelen.
  • Wat veranderd er aan de leveringen door Mediq voor mijn patiënten?
    De producten worden voortaan bij je patiënten geleverd in een doos van Mediq door PostNL. Informeer de patiënt goed over het vervolgproces. Als het e-mailadres van de patiënt bij ons bekend is, ontvangen zij een activatiemail voor Mijn Mediq, onze online bestelomgeving. De klantenservice kan je patiënten ondersteunen bij eventuele vervolgbestellingen of herhaalorders. 

Contact

  • Verandert het telefoonnummer of e-mailadres van Mathot?
    De telefoonnummers en e-mailadressen van Mathot zijn niet meer actief. Heb je vragen? Dan staat het Mediq Support Team voor je klaar. Je kunt via onze website een vraag stellen.
  • Ik schrijf hulpmiddelen voor via Mathot. Krijg ik vanaf nu al een andere accountmanager en loopt mijn contact via Mediq?
    Een aantal van de Mathot accountmanagers zijn in dienst gekomen bij Mediq. Alle klanten van Mathot hebben inmiddels een bericht of bezoek gekregen van een van onze accountmanagers om kennis te maken.

Bestellen voor ziekenhuizen

  • Kan ik mijn patiënt nog steeds aanmelden en producten bestellen via het portaal van Mathot?
    Het Mathot bestelportaal is sinds 14 november niet meer actief. Je kunt een bestelling plaatsen via het voorschrijfportaal van Mediq. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Ik bestel de medische hulpmiddelen via het Mathot bestelportaal. Maar kan daar nu niet meer inloggen. Wat nu?
    Je kunt waarschijnlijk niet meer inloggen omdat je gegevens zijn overgedragen aan Mediq. De accountmanagers van Mathot en Mediq komen bij je langs om de samenwerking te bespreken. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Kan ik nu ook bij Mediq bestellen?
    Het Mathot bestelportaal is sinds 14 november niet meer actief. Je kunt een bestelling plaatsen via het voorschrijfportaal van Mediq. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Verandert het assortiment vanuit Mediq en Mathot?
    Mediq en Mathot bieden hetzelfde productassortiment, op stoma-, wond- en continentiezorg. Mediq biedt daarnaast ook diabeteszorg, luchtwegzorg, infuustherapie, medische voeding en complexe wondzorg.
  • Kunnen mijn patiënten zelf hun wondzorgmaterialen bestellen bij Mediq, zodra hun gegevens zijn overgezet in het systeem van Mediq?
    Nee, het bestellen van wondmaterialen loopt bij Mediq via de behandelaar. Alle patiënten zijn hierover geïnformeerd.

Bestellen voor huisartsenpraktijken

  • Kan ik mijn patiënt nog steeds aanmelden en producten bestellen via het portaal van Mathot?
    Het Mathot bestelportaal is sinds 14 november niet meer actief. Je kunt een bestelling plaatsen via het voorschrijfportaal van Mediq. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Ik bestel medische hulpmiddelen van Mathot via Zorgdomein. Wat gaat er veranderen?
    Je kunt de medische hulpmiddelen blijven bestellen zoals je gewend bent. Achter de hulpmiddelen van Mathot staat in Zorgdomein al vermeld dat Mediq deze producten gaat leveren. In de bevestiging van de bestelling is hier meer informatie over gegeven. Informeer zo nodig je patienten dat zij de materialen nu van Mediq ontvangen.
  • Ik bestel de medische hulpmiddelen via het Mathot bestelportaal. Maar kan daar nu niet meer inloggen. Wat nu?
    Je krijgt binnenkort, of hebt al 2 mails gekregen, met inlognaam en activatiecode voor het huisartsenportaal van Mediq. Na het inloggen kunt u snel en eenvoudig patiënten aanmelden via verkorte aanmeldformulieren (bijvoorbeeld indicatiecodes B1, B3, B4) en bestellingen plaatsen.
  • Kan ik nu ook bij Mediq bestellen?
    Het Mathot bestelportaal is sinds 14 november niet meer actief. Je kunt een bestelling plaatsen via het voorschrijfportaal van Mediq. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Op welke manieren kunnen ik of mijn medewerkers in de praktijk bestellen bij Mediq?
    Je kunt bestellen zoals je gewend bent, bijvoorbeeld telefonisch of via ZorgDomein. Bij Mediq kan je ook gebruik maken van ons handige voorschrijfportaal, speciaal voor huisartsen. Dit biedt je een groot aantal voordelen:
    • Breed assortiment hulpmiddelen vanuit één portaal voorschrijven (vrije keuze)
    • Binnen enkele minuten uw patiënt aangemeld met verkorte aanvraagformulieren machtiging B1, B1a/b/c, B3 en B4
    • Voorgeselecteerde materialen voor veel voorkomende indicaties 
    • 24/7 inzicht in de status van een bestelling 
    • POH/DA kan voorschrijven onder volmacht huisarts
    Vraag hier een demo aan
  • Verandert het assortiment vanuit Mediq en Mathot?
    Mediq en Mathot bieden hetzelfde productassortiment, op stoma-, wond- en continentiezorg. Mediq biedt daarnaast ook diabeteszorg, luchtwegzorg, infuustherapie, medische voeding en complexe wondzorg.
  • Kunnen mijn patiënten zelf hun wondzorgmaterialen bestellen bij Mediq, zodra hun gegevens zijn overgezet in het systeem van Mediq?
    Nee, het bestellen van wondmaterialen loopt bij Mediq via de behandelaar. Alle patiënten zijn hierover geïnformeerd.
Heeft u een vraag waar u het antwoord niet op kunt vinden?

Neem dan contact op met de voor u bekende accountmanager van Mediq of van Mathot.