Mathot Medische Speciaalzaken onderdeel van Mediq

Vanaf 3 maart 2025 is Mathot Medische Speciaalzaken onderdeel geworden van Mediq.

Hiermee zetten wij een belangrijke stap om de continuïteit van zorg te blijven waarborgen in de nabije toekomst. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw huidige samenwerking met Mathot en wat hieraan gaat veranderen. En wat dit voor uw patiënten gaat betekenen. We hebben een aantal veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Deze pagina wordt continu bijgewerkt op basis van het actuele nieuws.

Algemeen

  • Wat is de reden van de overname?
    Door de overname van Mathot door Mediq, ook een specialist in stoma-, wond- en continentiezorg, zetten wij een belangrijke stap om de continuïteit van zorg te blijven waarborgen in de nabije toekomst. Kleinere bedrijven die medische hulpmiddelen en specialistische zorg aanbieden, hebben het zwaar, onder andere door de toenemende prijsdruk op de markt. De overname stelt ons in staat om schaalvoordelen beter te benutten, wat leidt tot efficiëntere en kosteneffectieve zorg. Daarbij kunnen we expertise uit de markt bundelen door de deskundige mensen van Mathot samen te voegen met het Mediq-team. In een toekomst waarin de zorgvraag toeneemt, kan ook verdere kwaliteitsverbetering plaatsvinden zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Nu, en in de toekomst.
  • Wat verandert er door de overname voor mij als voorschrijver?
    We zijn gestart met het samenvoegen van de systemen, portalen en logistieke services van Mathot en Mediq. Dit gebeurt niet in een keer, maar gefaseerd, waardoor we met iedereen de wensen en mogelijkheden kunnen bespreken. De accountmanagers van Mathot en Mediq nemen contact met je op om een bezoek te plannen. Tot die tijd kun je voorschrijven en bestellen zoals je gewend was.
  • Wat verandert er door de overname voor mijn patiënten?
    Jouw patiënten worden geinformeerd zodra de gegevens worden overgezet naar Mediq. Zodra de gegevens van de patiënten die hulpmiddelen ontvangen van Mathot zijn overgezet naar Mediq, begeleiden wij je patiënten bij de overgang.
  • Wat veranderd er aan de leveringen door Mediq voor mijn patiënten?
    De producten worden voortaan bij je patiënten geleverd in een doos van Mediq door PostNL. Informeer de patiënt goed over het vervolgproces. Als het e-mailadres van de patiënt bij ons bekend is, ontvangen zij een activatiemail voor Mijn Mediq, onze online bestelomgeving. De klantenservice kan je patiënten ondersteunen bij eventuele vervolgbestellingen of herhaalorders. 

Contact

  • Verandert het telefoonnummer of e-mailadres van Mathot?
    Nee, de telefoonnummers en e-mailadressen van Mathot en Mediq blijven voorlopig bestaan. De dienstverlening van Mathot blijft voor u beschikbaar tot het moment dat Mediq de service overneemt. Dan staat het Mediq Support Team voor u klaar. U kunt via onze website uw vraag stellen.
  • Ik schrijf hulpmiddelen voor via Mathot. Krijg ik vanaf nu al een andere accountmanager en loopt mijn contact via Mediq?
    Nee, we zijn net gestart met de integratie van Mathot en Mediq. Dit gebeurt gefaseerd. Uw accountmanager van Mathot komt samen met de accountmanager van Mediq bij je langs om jouw wensen en de mogelijkheden te bespreken. Heb je voor die tijd al vragen? Dan kun je terecht bij jouw gebruikelijke contactpersoon en kun je rekenen op de dienstverlening die je gewend bent.

Bestellen voor ziekenhuizen

  • Kan ik mijn patiënt nog steeds aanmelden en producten bestellen via het portaal van Mathot?
    Tot het moment dat de accountmanagers van Mathot en Mediq bij je langs zijn geweest, kun je patiënten aanmelden en bestellen via het portaal van Mathot, zoals je gewend bent.
  • Ik bestel de medische hulpmiddelen via het Mathot bestelportaal. Maar kan daar nu niet meer inloggen. Wat nu?
    Je kunt waarschijnlijk niet meer inloggen omdat je gegevens zijn overgedragen aan Mediq. De accountmanagers van Mathot en Mediq komen bij je langs om de samenwerking te bespreken. Wil je bij Mediq gaan bestellen en heb je nog niet eerder samengewerkt met Mediq, dan kan je via de accountmanager een activatiemail aanvragen waarmee je kunt inloggen in het voorschrijfportaal van Mediq.
  • Kan ik nu ook bij Mediq bestellen?
    Nee, de accountmanagers van Mathot en Mediq nemen contact met je op om jouw wensen en de mogelijkheden van de overgang naar Mediq met je te bespreken. Tot die tijd kun je bij Mathot blijven bestellen zoals je gewend bent. Na het gesprek zorgen zij -indien gewenst- voor een snelle en soepele overgang voor jou en jouw patienten. Zodra de klantgegevens zijn overgezet en je een inlog heeft voor het Mediq voorschrijfportaal hebt, kun je bij Mediq bestellen.
  • Verandert het assortiment vanuit Mediq en Mathot?
    Mediq en Mathot bieden hetzelfde productassortiment, op stoma-, wond- en continentiezorg. Mediq biedt daarnaast ook diabeteszorg, luchtwegzorg, infuustherapie, medische voeding en complexe wondzorg.
  • Kunnen mijn patiënten zelf hun wondzorgmaterialen bestellen bij Mediq, zodra hun gegevens zijn overgezet in het systeem van Mediq?
    Nee, de accountmanagers van Mathot en Mediq nemen contact met je op om jouw wensen en de mogelijkheden van de overgang naar Mediq met je te bespreken. Tot die tijd kun je bij Mathot blijven bestellen zoals je gewend bent. Na het gesprek zorgen zij -indien gewenst- voor een snelle en soepele overgang voor jou en jouw patienten. Zodra de klantgegevens zijn overgezet en je een inlog heeft voor het Mediq voorschrijfportaal hebt, kun je bij Mediq bestellen.

Bestellen voor huisartsenpraktijken

  • Kan ik mijn patiënt nog steeds aanmelden en producten bestellen via het portaal van Mathot?
    Tot het moment dat de accountmanagers van Mathot en Mediq bij je langs zijn geweest, kun je patiënten aanmelden en bestellen via het portaal van Mathot, zoals je gewend bent.
  • Ik bestel medische hulpmiddelen van Mathot via Zorgdomein. Wat gaat er veranderen?
    Je kunt de medische hulpmiddelen blijven bestellen zoals je gewend bent. Achter de hulpmiddelen van Mathot staat in Zorgdomein al vermeld dat Mediq deze producten gaat leveren. In de bevestiging van de bestelling is hier meer informatie over gegeven. Informeer zo nodig je patienten dat zij de materialen nu van Mediq ontvangen.
  • Ik bestel de medische hulpmiddelen via het Mathot bestelportaal. Maar kan daar nu niet meer inloggen. Wat nu?
    Je krijgt binnenkort, of hebt al 2 mails gekregen, met inlognaam en activatiecode voor het huisartsenportaal van Mediq. Na het inloggen kunt u snel en eenvoudig patiënten aanmelden via verkorte aanmeldformulieren (bijvoorbeeld indicatiecodes B1, B3, B4) en bestellingen plaatsen.
  • Kan ik nu ook bij Mediq bestellen?
    Nee, de accountmanagers van Mathot en Mediq nemen contact met je op om jouw wensen en de mogelijkheden van de overgang naar Mediq met je te bespreken. Tot die tijd kun je bij Mathot blijven bestellen zoals je gewend bent. Na het gesprek zorgen zij -indien gewenst- voor een snelle en soepele overgang voor jou en jouw patienten. Zodra de klantgegevens zijn overgezet en je een inlog heeft voor het Mediq voorschrijfportaal hebt, kun je bij Mediq bestellen.
  • Op welke manieren kunnen ik of mijn medewerkers in de praktijk bestellen bij Mediq?
    Je kunt bestellen zoals je gewend bent, bijvoorbeeld telefonisch of via ZorgDomein. Bij Mediq kan je ook gebruik maken van ons handige voorschrijfportaal, speciaal voor huisartsen. Dit biedt je een groot aantal voordelen:
    • Breed assortiment hulpmiddelen vanuit één portaal voorschrijven (vrije keuze)
    • Binnen enkele minuten uw patiënt aangemeld met verkorte aanvraagformulieren machtiging B1, B1a/b/c, B3 en B4
    • Voorgeselecteerde materialen voor veel voorkomende indicaties 
    • 24/7 inzicht in de status van een bestelling 
    • POH/DA kan voorschrijven onder volmacht huisarts
    Vraag hier een demo aan
  • Verandert het assortiment vanuit Mediq en Mathot?
    Mediq en Mathot bieden hetzelfde productassortiment, op stoma-, wond- en continentiezorg. Mediq biedt daarnaast ook diabeteszorg, luchtwegzorg, infuustherapie, medische voeding en complexe wondzorg.
  • Kunnen mijn patiënten zelf hun wondzorgmaterialen bestellen bij Mediq, zodra hun gegevens zijn overgezet in het systeem van Mediq?
    Nee, de accountmanagers van Mathot en Mediq nemen contact met je op om jouw wensen en de mogelijkheden van de overgang naar Mediq met je te bespreken. Tot die tijd kun je bij Mathot blijven bestellen zoals je gewend bent. Na het gesprek zorgen zij -indien gewenst- voor een snelle en soepele overgang voor jou en jouw patienten. Zodra de klantgegevens zijn overgezet en je een inlog heeft voor het Mediq voorschrijfportaal hebt, kun je bij Mediq bestellen.
Heeft u een vraag waar u het antwoord niet op kunt vinden?

Neem dan contact op met de voor u bekende accountmanager van Mediq of van Mathot.