Veelgestelde vragen

Bloedglucosemeters

  • Kan ik mijn eigen bloedglucosemeter blijven gebruiken?

    Om koppeling mogelijk te maken moet de bloedglucosemeter beschikken over een bluetooth of NFC optie (net ook als uw smartphone deze functie moet hebben). Wanneer uw meter deze functionaliteit niet heeft, maar uw telefoon wel, kunt u in overleg met uw behandelaar kiezen uit een aantal beschikbare meters die allemaal voldoen aan de TüV eisen. U kunt ook uw glucosewaarden handmatig invoeren.

  • Welke bloedglucosemeters zijn geschikt voor koppeling?

    Koppeling is op dit moment mogelijk met:

    • CareSens N Premier
    • CareSens Dual
    • Glucofix Tech (alleen in combinatie met Android)
    • Diatesse XPER
  • Kan ik ook andere hulpmiddelen aan DiaCare koppelen, zoals mijn insulinepen, insulinepomp of sensor?
    Helaas kunnen deze hulpmiddelen nog niet gekoppeld worden. U kunt wel de toegediende hoeveelheid insuline handmatig in de app toevoegen.

Telefoonvereisten

  • Waaraan dient mijn smartphone te voldoen voor de DiaCare app?
    De minimale specificaties van een mobiele telefoon om met de DiaCare app te werken zijn:
    • Android 4.4 of hoger
    • IOS 8.0 of hoger
    • minimaal schermformaat: 480 x 800 pixels
    • Bluetooth Low Energy en/of NFS (afhankelijk van de bloedglucosemeter)

    Minimale versies van de smartphones zijn:

    • Samsung A3 of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2 en NFC)
    • iPhone 4S of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.0)

    Geadviseerde versies van de smartphones zijn:

    • Samsung A6 of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2 en NFC)
    • iPhone SE of hoger (incl. bluetooth Low Energy v.4.2) 

App bediening

In de app is ook een FAQ beschikbaar met instructie filmpjes en afbeeldingen. Hierdoor wordt veel verduidelijking gegeven.

Datum en tijd

  • Moet ik zomer- en wintertijd zelf aanpassen?
    Bij uw glucosemeter dient u zelf de tijd aan te passen, deze wordt niet automatisch gecorrigeerd. Uw smartphone doet dit meestal wel zelf. Als er een tijdsverschil wordt opgemerkt tussen de app en de meter zal hiervan een melding getoond worden.
  • Moet ik bij reizen door tijdzones heen zelf de tijd aanpassen?
    Bij uw glucosemeter dient u zelf de tijd aan te passen, deze wordt niet automatisch gecorrigeerd. Uw smartphone doet dit meestal wel zelf. Als er een tijdsverschil wordt opgemerkt tussen de app en de meter zal hiervan een melding getoond worden.
  • Wat moet ik doen als de app een melding geeft dat er een tijdverschil tussen de app en de meter zit?
    Controleer de tijd en datum in uw bloedglucosemeter en pas deze aan op de tijd van uw telefoon. Stelregel: zodra u geland bent past u de tijd van de meter aan volgens de gebruiksaanwijzing. 

Meter koppelen

  • Kan ik een tweede meter koppelen aan mijn app?
    Iedere meter dient aan een eigen telefoon gekoppeld te worden. Er kunnen wel meerdere meters aan uw DiaCare account verbonden worden. Voorbeeld: u heeft thuis en op uw werk een aparte meter liggen. Uw meter thuis koppelt u dan aan uw privé smartphone, de meter op uw werk koppelt u aan uw zakelijke smartphone. Op beide telefoons logt u in met uw DiaCare accountgegevens. In de app worden dan alle metingen van beide meters weergegeven. Heeft u maar 1 telefoon tot uw beschikking? U kunt metingen ook handmatig invoeren.
  • Ik heb een nieuwe meter, hoe kan ik deze koppelen aan mijn telefoon en account?
    Via het hoofdmenu in de app kunt u kiezen voor de optie 'Uw glucosemeter'. Hierna kiest u voor 'koppel andere meter' en druk op 'ja' bij de vraag of u uw huidige meter wilt ontkoppelen. Doorloop vervolgens de instructies.
  • Ik heb een nieuwe telefoon, hoe kan ik mijn meter koppelen aan mijn account?
    Download de DiaCare app op uw nieuwe telefoon. Log in met uw accountgegevens en druk, wanneer u in het startscherm bent, op de groene knop 'koppel glucosemeter'. Doorloop vervolgens de instructies.
  • Kan ik de DiaCare app op mijn tablet installeren?
    U kunt de app downloaden en uw gegevens inzien in de app. U kunt een meter niet aan uw tablet koppelen. De gegevens worden automatisch geupdatet. De app is niet volledig geoptimaliseerd voor een tablet, het kan daardoor zijn dat bepaalde functionaliteiten niet goed werken.

Meetwaarden

  • Waar kan ik mijn streefwaarden aanpassen?
    Uw behandelaar kan uw streefwaarden aanpassen. Gebruikt u enkel de app zonder de koppeling met uw behandelaar? Dan kunt u deze waarden zelf instellen bij 'Instellingen' in het hoofdmenu.
  • Hoe moet ik glucosewaarden invoeren?
    Bloedglucosewaarden worden automatisch op datum en tijd opgenomen in de app door uw telefoon in contact te brengen met uw bloedglucosemeter. Als uw meter niet gekoppeld is aan de app, dan kunt u de glucosewaarden handmatig toevoegen.
  • Hoe voeg ik nieuwe waarden handmatig in?
    Een meting die afkomstig is van een andere meter of bijvoorbeeld de FreeStyle Libre kunt u handmatig toevoegen door op '+' te klikken in het overzichtsscherm.
  • Kan ik een glucosewaarde veranderen?
    U bent zelf eigenaar voor uw waarden dus heeft u ook de mogelijkheid deze aan te passen. Voor uw behandelaar zijn deze aangepaste waarden zichtbaar als een handmatig ingevoerde waarde.
  • Hoe kan ik glucosewaarden verwijderen?
    Waarden kunnen niet verwijderd worden, enkel aangepast.
  • Kan ik een tijdstip van voedselinname ("voor/na lunch") instellen op mijn meter en wordt dit overgenomen in de app?
    U kunt opmerkingen bij uw waarde invoeren. Deze worden overgenomen in de app.
  • Kan ik opmerkingen toevoegen bij de meetwaarden?
    Onderaan het invoerveld kunt u opmerkingen toevoegen, bijvoorbeeld over omstandigheden die een rol spelen. Uw behandelaar kan deze ook inzien in het detailoverzicht van uw waarden.
  • Kan ik opmerkingen toevoegen bij de meetwaarden?
    Onderaan het invoerveld kunt u opmerkingen toevoegen, bijvoorbeeld over omstandigheden die een rol spelen. Uw behandelaar kan deze ook inzien in het detailoverzicht van uw waarden.
  • Hoe kan ik, als ik DiaCare niet gebruik, toch een detailoverzicht van mijn waarden met mijn behandelaar delen?
    Bij de grafiek staat een deelknop. Hiermee kunt u een pdf-overzicht genereren die u naar uw behandelaar kunt sturen.
  • Hoe kan ik zien of mijn DiaCare app gekoppeld is aan het ziekenhuis?
    Ziet u in het hoofdmenu het onderdeel 'educatie' staan? In dat geval is er een koppeling mogelijk. Ziet u het onderdeel niet staan? Dan gebruikt u de app zonder koppeling. Indien u dat toch wilt, en uw ziekenhuis werkt met DiaCare, dan dient u de app te verwijderen. Neem contact op met het DiaCare team via 088 - 888 9450 of via diacare@mediq.com en wij kunnen u aanmelden. Vervolgens ontvangt u van ons een gebruikersnaam en wachtwoord om hiermee de app opnieuw te installeren.

Berichten

  • Waar vind ik mijn berichten in de app?
    Een rood bolletje bij het bericht-icoontje, rechtsboven in het scherm, geeft aan dat er een nieuw bericht voor u klaar staat. In het hoofdmenu onder het kopje 'Berichten' kunt u de berichten inzien.
  • Kan ik via de berichten optie in de app ook berichten naar mijn behandelaar sturen?
    Dit is niet mogelijk via de app. Neem op de gebruikelijke wijze contact op met uw behandelaar.
  • Kan ik berichten uitzetten?
    Het ontvangen van berichten kunt u niet uitschakelen, het ontvangen van pushberichten kunt u via de instellingen van uw smartphone wel uitschakelen. Het bolletje dat er een nieuw bericht voor u is, blijft altijd actief.

E-learning

  • Kan ik ook e-learnings buiten de app volgen?
    Ja dat kan, wij zorgen ervoor dat u een e-mail krijgt op het mailadres dat uw inlognaam is waarmee u toegang tot de e-learning kan krijgen door een wachtwoord in te stellen.

DiaCare Account

  • Kan ik mijn pincode wijzigen?
    Ja. In het hoofdmenu kiest u voor 'profiel'. Onder het kopje 'pin' kunt u de pincode wijzigen. U moet eerst de huidige pincode invoeren waarna u de nieuwe invoert. Ter bevestiging herhaalt u deze nieuwe code nog eens. Het is het veiligst een pincode te kiezen met veel variatie. 
  • Kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
    Indien u DiaCare gebruikt in samenwerking met het ziekenhuis, dan is het niet mogelijk uw e-mailadres zelf te wijzigen, wij helpen u hier graag bij. Neem contact met ons op via diacare@mediq.com. Gebruikt u de app zelf? Dan zult u de app opnieuw moeten downloaden en installeren. Wij kunnen oude meetwaarden helaas niet overzetten. Uw meter kan nog wel waarden in het geheugen hebben zitten.
  • Ik ben al mijn inloggegevens kwijt of vergeten, wat moet ik doen?
    Uw account moet worden gereset. Klik bij het invoeren van uw pincode op 'pincode vergeten' en kies vervolgens voor 'wachtwoord vergeten'. Voer het (bij ons bekende) e-mailadres in. U ontvangt automatisch een bericht met uw nieuwe wachtwoord.
  • Ik weet mijn pincode niet meer, wat moet ik doen?
    U kunt nu alleen nog inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik dan op 'pincode vergeten' en volg de instructies.
  • Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord kwijt of vergeten, wat moet ik doen?
    Uw gebruikersnaam is uw e-mailadres. Klik bij het invoerveld van uw pincode op 'pincode vergeten' en volg de instructies. Weet u uw gebruikersnaam (uw e-mailadres) niet meer of heeft u deze gewijzigd? Dan kunnen wij een reset uitvoeren van de inloggegevens. 
  • Ik heb een nieuwe telefoon, ben ik nu al mijn metingen kwijt?
    Nee, uw metingen worden na synchronisatie bewaard in uw eigen dossier.
  • Kan ik anderen laten meekijken met mijn meetwaarden?
    Ja, wanneer de app op meerdere toestellen is geïnstalleerd kunt u, met hergebruik van uw inlognaam en wachtwoord, anderen laten meekijken. Dit is praktisch bij bijvoorbeeld ouderlijk toezicht. Hiervoor is wel een werkende internetverbinding nodig om de data in de cloud te kunnen plaatsen. 
  • Kan ik een gezamenlijk e-mailadres gebruiken in DiaCare?
    Dat is niet wenselijk, uw e-mailadres is uw unieke inlognaam.

Veiligheid

  • Mijn telefoon is gestolen, kan ik de app laten blokkeren?
    De app is beveiligd door middel van een door uzelf ingestelde pincode. Blokkeren is dus niet nodig. Wel is het verstandig middels een wachtwoord reset uw pincode en wachtwoord te veranderen. De app kan niet op afstand geblokkeerd worden maar is niet toegankelijk met uw oude inloggegevens. Wij kunnen deze reset voor u uitvoeren. 
  • Hoe is mijn privacy gewaarborgd?
    De privacy van de app is in overeenstemming met bestaande Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van privacy en digitale dataverwerking. De app en het platform voor uw behandelaar voldoen aan de NEN/ISO 7510 norm.
  • Wie kan mijn gegevens zien en kan Mediq dit zien?
    Alleen uw persoonsgegevens die nodig zijn voor een correcte aanmelding zijn inzichtelijk voor Mediq. Dit zijn uw NAW-gegevens, contactgegevens waaronder uw e-mailadres, en uw zorgverzekeraar. Uw medische gegevens, gekoppeld aan uw persoonsgegevens, zijn alleen inzichtelijk voor de behandelaars in de instelling waar u behandeld wordt en die daar in het kader van uw behandeling toegang tot moeten hebben. 

Ziekenhuizen

  • Mijn ziekenhuis werkt niet met DiaCare, wat kan ik doen?
    DiaCare kan ook enkel als app gebruikt worden waarvoor geen koppeling met uw behandelaar nodig is. Het grote verschil is dan dat uw behandelaar uw waarden niet direct in kan zien. Wij doen ons best om DiaCare bij alle ziekenhuizen te introduceren maar u kunt uw behandelaar zelf ook vragen of zij willen overwegen DiaCare te gaan gebruiken.
  • Als mijn diabetesverpleegkundige op vakantie is, kan de vervanger mijn gegevens dan ook inzien?
    Ja, waarneming tijdens de vakantie wordt binnen de polikliniek geregeld. Tenzij anders afgesproken kunnen waarnemend diabetesverpleegkundigen uw dossier ook inzien.

Afspraakvoorbereiding

  • Neemt de diabetesverpleegkundige contact met mij op als ik te hoog of te laag zit?
    Nee, DiaCare is uitsluitend bedoeld om inzicht te verkrijgen. Het is geen bewakingssysteem van het ziekenhuis. Uw waarden worden alleen bekeken op basis van een gepland contact.