Mediq zet zich in voor zorg voor COPD-patiënten
Meer grip op COPD
Nederland telt ruim 600.000 mensen met COPD en dit aantal neemt toe. Jaarlijks worden 30.000 mensen in het ziekenhuis opgenomen voor een COPD-longaanval. Hoe zorg je op een slimme manier dat zij niet onnodig naar de poli hoeven, en COPD-longaanvallen en ziekenhuisopnamedagen kunnen voorkomen? Bram van Oijen en Nikki Schilperoort werken bij Mediq aan een oplossing die patiënten meer grip op hun COPD geeft én het ziekenhuis en de verpleegkundigen ondersteunt en ontlast.
COPD-patiënten en zorgprofessionals meer inzicht geven
‘Het begon met een gesprek met een ziekenhuis over COPD-patiënten die tijdens de coronapandemie liever niet naar de poli wilden komen’, vertelt Bram. Als strategisch innovatiemanager bij Mediq vertaalt hij ideeën voor vernieuwingen door naar zorgpaden en -oplossingen. Dit doet hij met een team van developers en andere collega’s met veel ervaring in de luchtwegzorg. ‘We hebben eerst onderzocht of we hier een zorgoplossing voor konden ontwikkelen. Dit met als doel om COPD-patiënten en zorgprofessionals meer inzicht te geven, en hen doorlopende ondersteuning te bieden met onder andere monitoring, een app, afspraakvoorbereiding en educatie.’
‘Zo’n concept past bij onze innovatiestrategie die erop gericht is om meer zorg naar huis te brengen en die zorg ook digitaal te ondersteunen. COPD is een chronische, progressieve aandoening. Je kunt een beginnende longaanval herkennen, maar veel patiënten missen de symptomen. Andere patiënten zijn juist heel erg angstig en snel geneigd om de poli te bezoeken. Ze vinden het moeilijk om te bepalen wanneer ze actie moeten nemen. Zelf inzicht hebben in de waardes met de zekerheid dat een zorgmedewerker op afstand kan meekijken, maakt veel verschil. Dan hoeven mensen minder naar het ziekenhuis te komen, is het leven een stuk aangenamer en kunnen de zorgkosten mogelijk omlaag.’
Gebruiksgemak om de COPD-patiënt zoveel mogelijk te ontlasten
'Mensen bij wie de COPD in een vergevorderd stadium is, zijn regelmatig benauwd en hebben weinig energie’, zegt Nikki Schilperoort, productmanager respiratoir bij Mediq. ‘Dan kan een kopje koffie zetten de enige activiteit zijn die je ‘s ochtends onderneemt. De patiënt moet zich niet druk hoeven te maken over een app en metingen. Daarom is zorgvuldig met artsen, verpleegkundigen en patiënten besproken wat echt aan input nodig is. Om de patiënt zo min mogelijk te belasten, bouwen we zo veel mogelijk gebruiksgemak in de app in. We werken met pop-ups waarmee je met één klik kunt aangeven hoe het met je gaat. Dit kan bijvoorbeeld een smiley zijn: dit werkt gemakkelijker dan een vragenlijst.’