Nieuwe generatie dermatoscopen kan meer dan ooit

Heine dermatoscope 30
21 juni 2022
Florian Enzinger, Productmanager bij HEINE Optotechnik GmbH & Co vertelt over de nieuwe generatie dermatoscopen. De huisarts kan hiermee wat van het voorbereidend werk van dermatologen afvangen op het gebied van huidkanker diagnostisering.

Het is weer juni, de periode van het jaar met de meeste zonuren per dag. Traditioneel de tijd dat de kans op huidkanker het grootst is. Deze verhoogde kans maakt een snelle en juiste diagnose van levensbelang. HEINE Optotechnik kijkt daarbij verder dan de bestaande dermatoscopische producten. In het licht van deze tijd onderzoekt de Duitse fabrikant hoe hij kwalitatieve producten kan ontwikkelen naar de wensen van zorgprofessionals.

HEINE Optotechnik GmbH & Co was in 1989 het bedrijf dat als eerste een dermatoscoop lanceerde, in nauwe samenwerking met twee professoren van de University Hospital in München. Het was een mijlpaal in de diagnose van huidkanker, een handeling die voorheen met het blote oog plaatsvond. De fabrikant van medische diagnostische apparatuur creëerde hiermee een ‘gouden standaard’ die decennialang stand zou houden. Inmiddels bestiert de derde generatie Heine dit ruim 75-jarige familiebedrijf en hebben de ontwikkelingen in dermatoscopie opnieuw een vlucht genomen.

DELTA 30 en DELTAone

Het startpunt voor deze veranderingen was in 2018. Samen met de R&D afdeling kropen Florian Enzinger en zijn product management team in de huid van hun klanten. Om zich goed in te leven in de behoefte en hierdoor de richting vast te stellen waar de zorg voor de patiënt naartoe zou bewegen. Dat leidde onder andere tot de introductie van twee nieuwe dermatoscopen: de HEINE DELTA 30 en de DELTAone. “De DELTA 30 staat voor een optisch bereik van 30mm, waarbij een aanzienlijk huidoppervlak in één keer kan worden bekeken,” legt de product manager uit. “Dat betekent tijdsbesparing: de screening bij patiënten met meerdere plekjes op het lichaam kan in een korter tijdsbestek plaatsvinden.”

“De DELTAone is kleiner, ontwikkeld voor mobiel gebruik en dus eenvoudig mee te nemen,” vervolgt hij. “Het optisch bereik is 21 mm. Net als bij zijn grote broer is de beeldkwaliteit superieur, mede dankzij de heldere verlichting. De zorgprofessional krijgt een goed beeld van de huid met de werkelijke kleurschakeringen. Met deze apparatuur - en een cursus in dermatologie - kan de huisarts wat van het voorbereidend werk van dermatologen afvangen.”

Nauwkeurig documenteren

Ook hier geldt natuurlijk: hoe beter afwijkingen van de huid worden opgemerkt, hoe sneller en effectiever huidkanker kan worden bestreden. Wanneer een plekje op de huid van kleur verandert of groeit zijn dat vaak tekenen dat het kwaadaardig kan zijn. Een nauwkeurige documentatie van het aandachtsgebied via beelden helpt daarbij. Marktpartijen die dergelijke producten in de zorgmarkt aanbieden hanteren echter vaak hoge tarieven en zijn hierdoor minder toegankelijk voor de eerstelijnszorg. HEINE ontwikkelde een mogelijkheid om analoge dermatoscopen via een adapter op een smartphone te monteren.

Handige app

Florian Enzinger: “Het probleem daarbij is dat de meeste camera’s op mobiele telefoons zijn uitgerust met allerlei filters om zo mooi mogelijke foto’s van mensen te maken. Schrammetjes vervagen en kleine vlekjes worden automatisch weggepoetst. Die wil je in dit geval natuurlijk wel zien, want daar gaat het juist om bij deze toepassing. Via onze speciale app worden beelden kleurecht, niet vervormd en veilig in de cloud opgeslagen. De software geeft ook de dag en locatie op het lichaam weer waar de foto is genomen. Op basis hiervan kan de dermatoloog in samenspraak met de huisarts nauwkeurig bepalen wanneer het tijd wordt om een afspraak bij de specialist in te plannen. Deze app is vooralsnog alleen beschikbaar voor iPhones.”

Duitse kwaliteit

Uit die laatste opmerking van de product manager blijkt wel dat HEINE nauwgezet werkt en niet onbezonnen te werk gaat. Het zijn de waarden van een onafhankelijk Duits bedrijf, waarin de mentaliteit en de kwaliteit van producten verder gaan dan de waan van de dag. Zo produceren zij in principe alles in eigen huis. Maar daar blijft het niet bij, want ook gereedschappen om deze producten te maken worden voor een groot deel in eigen huis ontwikkeld en gefabriceerd. Dit maakt HEINE in hoge mate onafhankelijk van toeleveranciers.

“Dat is een juiste beslissing geweest, zeker in deze tijd met wereldwijde tekorten in grondstoffen, energie en personeel,” aldus de product manager. “Het helpt onze leverbetrouwbaarheid te waarborgen. Ook dát is kwaliteit. Onze manier van werken en kwalitatieve eisen stellen ons in staat om meer garantie te geven op onze producten dan andere partijen in de markt: 5 jaar om precies te zijn op dermatoscopen.”

Diagnose in de toekomst

Voor de toekomst in dermatologie onderzoekt de fabrikant hoe kunstmatige intelligentie kan bijdragen om zorgprofessionals te helpen bij de diagnose van huidkanker. Inmiddels zijn er algoritmes die meer duidelijkheid verstrekken dan ooit tevoren. Deze zullen echter niet het beoordelingsvermogen van de mens gaan vervangen. “Het zou mooi zijn wanneer we iets dergelijks kunnen integreren in een mobiel apparaat zoals een smartphone, zodat de behandelaar hier tijdens het contact met de patiënt direct gebruik van kan maken”, vindt Florian Enzinger. Met hem volgen ook wij deze nieuwe ontwikkelingen op de voet.