Wat als uw insulinepomp met glucosesensor kapotgaat tijdens uw vakantie?

doeschka motmans diabetespatiënt
Doeschka Motmans:

‘Ik voelde me heel kwetsbaar toen mijn insulinepomp met glucosesensor het begaf tijdens mijn vakantie.’

Doeschka Motmans realiseerde zich tijdens haar vakantie in Spanje opeens hoe afhankelijk zij is van diabetestechnologie. Ze heeft diabetes type 1 en tijdens haar laatste vakantie begaf haar insulinepomp het op de eerste avond. ‘Rond 22.30 uur kreeg ik een alarm dat ik mijn batterij moest verwisselen. Toen ik dit gedaan had gaf de pomp opnieuw een alarm en functioneerde niet meer. Er bleek een barst in de pomp te zitten die ik niet had gezien. Ik heb direct contact opgenomen met de 24-uursdienst van Medtronic. Al snel bleek dat het probleem niet op te lossen was. De medewerker van Medtronic zei dat ze per direct een nieuwe pomp naar mijn vakantieadres zou laten opsturen en dat ik deze binnen 24 uur kon verwachten.’ 

Reserve insulinepomp

‘Daar zaten we dan. In ons appartement, redelijk ver van een dorp, boven op een berg. Het was voor het eerst dat ik geen reserve insulinepomp bij me had tijdens een vakantie. Gelukkig had ik wel een insulinepen met kortwerkende insuline en een glucosemeter bij me. Een glucosemeter had ik ook nodig, want ik gebruik de Medtronic 780 met de Guardian 4-sensor. Dit is een hybrid closed loop-systeem waarbij de insulinepomp en glucosesensor gekoppeld zijn. Dat betekent dat de sensor ook uitvalt op het moment dat de insulinepomp kapot is.’

Hoeveel eenheden insuline?

‘Mijn hoofd draaide overuren, want hoe moest ik de nacht doorkomen met alleen kortwerkende insuline in een insulinepen? Ik gebruikte de Medtronic 780 op dat moment ongeveer een jaar. Dit systeem neemt veel denkwerk van me over en dat maakte dat ik niet exact paraat had hoeveel eenheden ik doorgaans in de nacht gebruik. Ik heb dit opgezocht in het softwareprogramma waarmee ik normaal mijn pomp uitlees. Gelukkig had ik mijn computer bij me.

Glucosewaarden in de nacht

‘Ik rekende uit dat ik ongeveer 0.7 eenheid insuline per uur nodig had. Of dat voor deze nacht ook zou kloppen, was maar de vraag, want ik had die dag een vliegreis gemaakt, de hele middag op de golfbaan gestaan en ’s avonds anders gegeten dan dat ik normaal doe. Dit had natuurlijk ook effect op mijn glucosewaarden in de nacht. Normaal gesproken corrigeert mijn insulinepomp dat en verdeelt de insulinetoediening heel gelijkmatig. Ik besloot 1 eenheid te spuiten en dan de wekker te zetten na twee uur, maar na een half uur had ik al een hypo. Vervolgens ben ik de hele nacht aan het kwakkelen geweest met het toedienen van insuline, de wekker zetten en mijn glucose meten.’

Leenpomp in Europa

Doeschka had voor deze reis alleen kortwerkende insuline bij zich, maar vroeg zich af of het in deze situatie toch niet handig was geweest om langwerkende insuline te gebruiken. ‘Maar het is natuurlijk ook gek om eenmalig langwerkende insuline te spuiten, terwijl je lichaam al jaren gewend is aan de kleine hoeveelheden van een insulinepomp. Je weet dan niet wat de langwerkende insuline gaat doen.’ Diabetesverpleegkundige Mariëlle Wijmenga zegt hierover: ‘Veel pompfabrikanten garanderen dat ze binnen 24 uur een leenpomp kunnen leveren in Europa. Totdat de nieuwe insulinepomp er is, kan er met kortwerkende insuline met een insulinepen worden bijgespoten. Langwerkende insuline spuiten heeft niet zo veel zin, omdat dit vaak 24 uur werkzaam is en dat is niet zo handig als je binnen de 24 uur een nieuwe pomp start. Toch geef ik mensen soms een recept voor langwerkende insuline mee, zeker als de reis wat verder gaat en ze mogelijk wat langer op de nieuwe pomp moeten wachten.’

Insulinepomp instellen

Bij Doeschka werd de insulinepomp de volgende dag om 15.00 uur afgeleverd op het vakantieadres. ‘Toen was het nog een behoorlijke klus om de pomp opnieuw in te stellen. Dit is me gelukt met instructiefilmpjes op internet en het softwareprogramma waarmee ik de pomp uitlees. Daarnaast moest ik natuurlijk ook een nieuwe sensor plaatsen en koppelen. Het is allemaal goed gekomen maar ik realiseerde me wel hoe afhankelijk ik ben van diabeteshulpmiddelen en hoe belangrijk het is om je vakantie goed voor te bereiden als je diabetes hebt.’

Tips voor een volgende vakantie

  • Neem altijd een leenpomp mee als je op vakantie gaat naar het buitenland.
  • Bespreek voor vertrek met je arts of diabetesverpleegkundige wat je het beste kunt doen indien de insulinepomp/sensor uitvalt.
  • Vraag of het zinvol is om naast kortwerkende insuline ook een recept voor of een insulinepen met langwerkende insuline mee te nemen.
  • Let op de houdbaarheid van de glucosemeter en strips, wanneer u deze niet dagelijks gebruikt.
  • Weet waar u de pompinstellingen van uw pomp kunt vinden en hoe u de pomp opnieuw moet instellen. De gebruikshandleiding is meestal online te vinden.
  • Neem voldoende reservematerialen mee.
  • Zorg dat u telefoonnummers van pompfabrikant, diabetesbehandelaar en leverancier bij de hand heeft.

Wanneer moet ik een vakantieleenpomp aanvragen?

Een vakantieleenpomp van Medtronic

  • Medtronic adviseert de vakantieleenpomp tenminste drie weken van tevoren aan te vragen via uw WeCare-account.
  • Voor technische ondersteuning kunt u bellen met nummer 0800 34 22 338 (kies optie 1) en vanuit het buitenland +31 45 566 82 91.

Een leenpomp van T:slim X2 insulinepomp (Tandem)

  • Gaat u op vakantie naar het buitenland of naar de Waddeneilanden? Vraag dan minimaal twee weken van tevoren een gratis vakantieleenpomp aan bij de customer service van Air Liquide Healthcare Nederland B.V. op nummer 0800 250 35 00.
  • Vanuit het buitenland kunt u de customer service ook bereiken via nummer 0800 250 35 00.
  • Bel alstublieft altijd met de customer service vóórdat u de seal van de vakantieleenpomp verbreekt.

Een leenpomp van Accu-Chek

  • Via deze link kunt u een vakantieleenpomp aanvragen. Doe dit tenminste veertien dagen voor vertrek.
  • De reserve insulinepomp zit in een verzegeld koffertje. De verzegeling wordt in principe alleen verbroken op het moment dat u deze reserve insulinepomp moet gaan gebruiken als gevolg van een defect aan de insulinepomp die op dit moment wordt gebruikt.
  • In geval van nood kunt u vanuit het buitenland bellen met nummer: +31 36 539 48 58. Binnen Europa kunt u ook gebruik maken van het gratis servicenummer +31 80 00 22 05 85 (keuze 1).