Zorg verzekerd in 2022: 10 vragen

Klantenservicemedewerker Mediq tijdens coronapandemie
28 december 2021
Als het om uw gezondheid gaat, telt alles mee. Wat denkt u volgend jaar nodig te hebben aan zorg? Het is belangrijk om op basis daarvan te kijken of uw zorgverzekering nog helemaal bij u past. Wij hebben alvast de antwoorden op een rijtje gezet voor 10 vragen die hierbij mogelijk langskomen.

1. Wat verandert er in 2022 aan de zorgverzekering? 

  • Premie - Doordat de zorgkosten stijgen, neemt de prijs van uw zorgverzekering ook toe. De vier grote zorgverzekeraars verhogen voor 2022 de premies voor al hun basisverzekeringen. Bij de meeste overige zorgverzekeraars stijgen de zorgpremies ook.  
  • Basispakket - Per 1 januari 2022 wordt het basispakket uitgebreid. Nieuw is vergoeding van verblijf in de buurt van het ziekenhuis bij CAR-T-celtherapie. Ook kunnen patiënten hun elektriciteitskosten bij mechanische ademhalingsondersteuning thuis voortaan rechtstreeks declareren bij hun zorgverzekeraar. 
  • Herstelzorg na corona - Voor herstelzorg bij ernstige coronaklachten komt u tot 1 augustus 2022 in aanmerking voor bepaalde behandelingen die uw herstel verbeteren. 
  • Eigen risico - De hoogte van het eigen risico blijft 385,- euro. De eigen bijdrage voor geneesmiddelen blijft maximaal 250,- euro.

2. Waarom zou ik zorgverzekeringen vergelijken?

In het najaar van 2020 is 6,2% van de verzekerden veranderd van zorgverzekeraar: 1,1 miljoen overstappers. Achterliggende redenen zijn besparing op de premie of de wens om de (aanvullende) zorgverzekering beter te laten aansluiten op de benodigde zorg. Door uw zorgpolis goed door te lezen, controleert u of je nog steeds de juiste dekking heeft. Ook als u alleen een basisverzekering heeft, is het verstandig om verzekeringen te vergelijken. U kunt zorgverzekeringen eenvoudig vergelijken via websites zoals Independer, Zorgkiezer en Zorgwijzer

3. Restitutie-, natura- of budgetpolis?

U kunt zich op verschillende manieren verzekeren. De belangrijkste afweging hierbij is of u een vrije zorgkeuze wenst. Bij een restitutiepolis heeft u vrije zorgkeuze en kunt u zelf uw zorgverlener kiezen. Bij een naturapolis kunt u kiezen voor de zorgverleners waarmee uw zorgverzekeraar prijsafspraken heeft gemaakt. Als u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, moet u (een deel van) de kosten) waarschijnlijk zelf betalen. U kunt ook kiezen voor een combinatiepolis of een budgetpolis: een naturapolis waarbij bijvoorbeeld minder zorgaanbieders zijn gecontracteerd of vergoedingen lager zijn.

4. Welk eigen risico kies ik?

Het eigen risico is een drempelbedrag dat verzekerden vanaf 18 jaar moeten betalen als ze zorgkosten maken die onder de basisverzekering vallen. In 2022 is dit 385,- euro per verzekerde. Het is mogelijk om dit bedrag vrijwillig te verhogen naar maximaal 885,- euro. Verwacht u weinig tot geen zorgkosten aankomend jaar? Dan kunt u korting op de zorgpremie krijgen op je premie door het eigen risico vrijwillig te verhogen. Dit betekent dat u bij (onverwachte) zorg zelf een groter gedeelte van de kosten gaat betalen.

5. Waarom moet ik in 2022 meer betalen?

De Nederlandse zorguitgaven stegen volgens het CBS in 2020 naar van 116 miljard euro: 8,9 miljard euro (of 8,3%) meer dan in 2019. In totaal werd via de overheid, verzekeringen en eigen betalingen in 2020 per persoon gemiddeld 6.660,- euro uitgegeven aan zorg. Dat is ongeveer 475,- euro meer dan in 2019. De coronazorg en -preventie spelen een centrale rol in de fors hogere kosten. Hierdoor stijgen ook de zorgpremie en de inkomensafhankelijke bijdragen  in 2022.

6. Waarvoor moet ik een aanvullende verzekering afsluiten?

Een aanvullende verzekering is bedoeld voor de zorg die u niet vanuit de basisverzekering vergoed krijgt. U sluit een aanvullende verzekering af als u zeker weet dat u specifieke zorg zoals fysiotherapie, tandheelkundige behandelingen of zorg in het buitenland nodig heeft. Kijk op zorgwijzer.nl voor een praktische aanpak.

7. Tot wanneer kan ik van zorgverzekeraar veranderen?

De uiterste datum voor het opzeggen van uw zorgverzekering is 31 december. De uiterste datum voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering is 31 januari. De nieuwe verzekering gaat dan (met terugwerkende kracht) per 1 januari 2022 in. Let op: voor aanvullende verzekeringen kan een medische acceptatie gelden. Dan is het belangrijk om te weten of u uw nieuwe verzekeraar u accepteert voordat u uw oude verzekering opzegt.

8. Welke medische hulpmiddelen worden vergoed via de basisverzekering?

In de basisverzekering zitten hulpmiddelen voor bijvoorbeeld verzorging, behandeling of herstel. In de Zorgverzekeringswet (Zvw) ziet u welke hulpmiddelen dit zijn. De zorgverzekeraar beoordeelt of een (nieuw) hulpmiddel voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking komt. In het Reglement Hulpmiddelen van uw verzekeraar staan de voorwaarden die horen bij de vergoeding, bijvoorbeeld voor de maximumvergoeding, de eigen bijdrage, de gebruikstermijnen en de kwaliteitseisen. Iedere verzekeraar heeft een eigen reglement. Controleer dit elk jaar voor de hulpmiddelen die u gebruikt. Verder is het belangrijk om na te gaan of de zorgverzekeraar een contract heeft gesloten met uw hulpmiddelenleverancier. Is dat niet zo? Dan krijgt u meestal minder vergoed. De meeste zorgverzekeraars hebben een zorgadvieslijn of hulpmiddelenlijn die u  kunt bellen bij vragen.

9. Hoe vind ik snel uit of een zorghulpmiddel wordt vergoed?

U kunt dit controleren via hulpmiddelenwijzer.nl. Deze site vertelt u waarvoor u een hulpmiddel kunt gebruiken, hoe het met de vergoeding zit en welke varianten er zijn. Deze site heeft geen commercieel belang. 

10. Hoe verloopt de declaratie van medische hulpmiddelen die ik via Mediq bestel?

Mediq heeft contracten met alle zorgverzekeraars. Hierdoor kunnen we rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Onze medische hulpmiddelen en serviceartikelen worden netjes bij u thuisbezorgd en daar ontvangt u geen factuur voor. Bestellen gaat heel gemakkelijk via onze webshop. Hier ziet u precies welke producten uw zorgverzekeraar vergoedt en welke producten wij nog meer in ons assortiment hebben. Bestelt u liever telefonisch? Neem dan contact op via een van deze telefoonnummers. De deskundige medewerkers van onze klantenservice staan u graag te woord.

Verandert iets voor u?

Wisselt u van zorgverzekeraar of polistype? Geef dit door via onze website of meld het bij uw volgende bestelling aan de medewerker van onze klantenservice. En wilt u in 2022 overstappen naar Mediq? Wij maken het u graag gemakkelijk. U kunt uw gegevens hier invullen en wij regelen de rest. U krijgt dan een eigen ‘Mijn Mediq-account’ waarmee u uw hulpmiddelen kunt bestellen. Mediq levert uw bestelling discreet thuis bij u af. Ook regelen wij dat de hulpmiddelen voor u gedeclareerd worden bij uw zorgverzekeraar. Zo heeft u hier geen omkijken naar.