Gezicht van Mediq: Mariëlle Kasius 

Marielle is werkzaam als klantenservicemedewerker medische voeding bij Mediq

Als klantcontactmedewerker medische voeding mensen helpen

Mariëlle Kasius houdt enorm van koken en bakken, eigenlijk van alles wat met (uit) eten te maken heeft. Dit verklaart haar keuze voor de studie Voeding en Diëtetiek in combinatie met Leefstijlcoaching. Na haar stage en afstuderen werd ze klantcontactmedewerker medische voeding voor zorgprofessionals bij Mediq. Dit werk doet ze alweer negen jaar met veel plezier en toewijding. ‘Wij ondersteunen de artsen, diëtisten en verpleegkundigen die drink- en sondevoeding en voedingsmaterialen voorschrijven. Hierbij werken we nauw samen met het team dat patiënten helpt met vragen en bestellingen.’

Afwisselend werk

‘In mijn opleiding ging het vooral over gezonde voeding en de rol van de behandelaar hierbij. Ik ben bij Mediq gaan werken omdat ik mensen wil helpen die niet kunnen of mogen eten. Bovendien vind ik het fijn om met een groep collega’s samen te werken. Mijn werk is elke dag is anders. De ene dag beantwoord ik mails van voorschrijvers en de andere dag verwerk ik aanvragen voor drink- of sondevoeding. Het kan ook zijn dat ik via de telefoon of chat voorschrijvers ondersteun, of aan langer lopende zaken werk. Verder ben ik key user voor de afdeling. Dit houdt in dat ik nieuwe collega’s inwerk, training geef en vragen van collega’s beantwoord.’

Hulp bij vragen

‘De meeste vragen van zorgprofessionals gaan over de drinkvoeding of sondevoeding, de samenstelling ervan en eventuele alternatieven. Of over het aanvraagformulier, de vergoeding vanuit de basisverzekering of het inzien van de patiëntgegevens van een collega zorgmedewerker. Soms hebben zorgprofessionals moeite om een product te vinden of om een nieuwe patiënt aan te maken, bijvoorbeeld als dit een baby’tje is dat nog niet verzekerd is. Momenteel krijgen we veel vragen over nieuwe producten zoals probiotica, bijvoorbeeld over het gebruik van de voeding die nu in poedervorm beschikbaar is. Er zijn altijd ontwikkelingen. Zo zijn er nu veel aanvragen voor medische voeding voor mensen uit Oekraïne. Die vallen soms onder de Regeling Medische zorg Asielzoekers, maar veel van hen vallen onder geen enkele verzekering. Dan zoeken wij uit wat de werkwijze wordt.’

Mediq bereiken op de manier die bij u past

‘Mediq is via verschillende kanalen bereikbaar. Mensen kunnen zelf kiezen wat hen het beste past. De gemakkelijkste ingang is ons bestelportaal. Daar kun je snel voeding aanvragen, vervolgbestellingen doen of een berichtje sturen. Bovendien kun je hier zelf al antwoorden op vragen vinden in de rubriek veelgestelde vragen. Wij zorgen ervoor dat deze rubriek steeds wordt aangevuld met actuele vragen en antwoorden. Voor voorschrijvers hebben we ook een chatfunctie beschikbaar zodat zij niet hoeven te wachten op antwoord op een vraag.’

Digitalisering en innovatie voor meer persoonlijke aandacht

‘Mediq investeert veel in digitalisering en innovatie’, aldus Mariëlle. ‘We bieden naast huisbezoeken door verpleegkundigen bijvoorbeeld ook videocalls voor uitleg van de voedingspomp aan nieuwe patiënten. Door de goede automatisering kunnen wij als medewerker naast de administratieve handelingen persoonlijke aandacht aan de patiënten geven en zorgen dat zij ons weten te vinden als er iets is. Ook worden de bestel- en informatieservices steeds verder verfijnd om de zorgprofessionals en patiënten maximale service te bieden.’
 
Voor zieke mensen kan goed eten lastig zijn

Bijdragen aan kwaliteit van leven

Het geeft een goed gevoel dat haar werk direct of indirect bijdraagt aan de kwaliteit van leven van mensen. ‘Ik help bijvoorbeeld ook patiënten om hun eerste thuislevering te regelen en de therapie op te starten. Mensen bellen ons vooral als ze een vraag hebben of als iets even niet soepel verloopt. Soms kan ik iemand helpen met een simpele tip zoals een doekje ergens overheen halen of een nieuwe lijn pakken. Zo kun je iemand geruststellen met iets kleins. Het is fijn om de opluchting in hun stem te horen. Ook vind ik het bijzonder als mensen aan het einde van hun therapie Mediq bedanken of ons een complimentje geven. Dat zijn de momenten waarop je weet waar je het voor doet. Voor de mensen die onze producten thuis gebruiken en er baat bij hebben.’