Tips voor leven met een stoma

Op vakantie met medische hulpmiddelen

Als het verzorgen van uw stoma een plek in de dagelijkse routine heeft gekregen, wilt u misschien graag weer eens van huis weg. Of op vakantie. Iets waar veel mensen wekenlang naar uitkijken, maar waar u om een medische reden ook tegenop kunt zien. Terwijl dit niet altijd nodig is. Vakantie kan u en uw gezondheid heel goed doen. Zeker als u goed voorbereid op reis gaat.

Mediq is er voor u, ook op vakantie

Als er tijdens uw vakantie problemen met hulpmiddelen zijn, kunt u altijd een beroep op ons doen. Binnen Nederland is het bijvoorbeeld altijd mogelijk uw hulpmiddelen op een ander adres te laten afleveren. En als u in het buitenland op vakantie bent, kijken we wat we daar voor u kunnen doen.

Tips:

  • Gaat u zwemmen? Plak het filter van het colozakje af met een Gore-Tex filtermembraan. Dan kan geen water in het zakje komen via het koolstoffilter.
  • Neem een medisch paspoort mee. Hierin kunt u al uw persoonlijke gegevens, hulpmiddelen en medicijnen vermelden.
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag om uitdroging te voorkomen. Zeker bij warm weer. Drink (en spoel met) flessenwater als kraanwater niet geschikt is om te drinken.
  • Neem indikmiddelen mee voor het geval u onverhoopt te maken krijgt met dunne ontlasting. Mensen met een colostoma kunnen ileozakjes meenemen die u tussentijds kunt legen.

Algemene verzorgingstips

  • Kies een vast tijdstip van verwisselen van uw stomazakje: op het moment dat de stoma het minst productief is.
  • Neem rustig de tijd om het materiaal aan te brengen.
  • Vervang het stomazakje als het tussen 1/3 en de helft vol is. Anders gaat het door het gewicht te hard aan de huid trekken of raakt het los. Maak de opening in de huidplaat an het opvangmateriaal precies op maat. De opening in de huidplaat van het opvangmateriaal moet 1 tot 2 millimeter groter zijn dan de stoma zelf.
  • Haargroei kan zorgen dat het opvangmateriaal niet goed hecht. Verwijder haartjes rond de stoma door droog te scheren. Reinig de huid na het scheren met water en verzorg de huid indien nodig extra met barrière crème.
  • Gebruik geen scheerzeep, ontharingscrème, olie, vette zalf of lotion billendoekjes onder het stomamateriaal. Hierdoor hecht het materiaal slechter.

Voedingsadvies voor een goede stoelgang

Een onregelmatige stoelgang is niet prettig. Gelukkig kunt u zelf veel doen. Dit zijn de basisregels volgens onze diëtisten:

  1. Zorg voor een regelmatige voedingsinname. Met drie hoofdmaaltijden per dag, op regelmatige tijden. Met name het ontbijt is essentieel. Een gezond en vezelrijk ontbijt zorgt dat de werking van de darmen op gang komt en dat is een voorwaarde voor een goede stoelgang. Neem je een tussendoortje? Kies iets dat vezelrijk is, zoals fruit of een volkoren liga.
  2. Eet vezelrijk. Dit is belangrijk voor iedereen en zeker voor mensen die last hebben van hun stoelgang. Vezels zijn plantendeeltjes die niet verteerd worden in de dunne darm en dus onveranderd in de dikke darm terechtkomen. Ze werken als sponsjes die vocht opnemen. Als je voldoende vocht tot je neemt, zorgen deze sponsjes voor een soepele ontlasting. Producten met veel vezels zijn bijvoorbeeld volkorenbrood, roggebrood, muesli, groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden.
  3. Blijf voldoende drinken. Dan kunnen de vezels hun werk goed doen. Vocht is ook belangrijk voor het vervoeren van de voedingsstoffen in het lichaam. De richtlijn is om minimaal twee liter per dag te drinken (ook voor volwassenen met diarree). Oudere mensen adviseren we om extra goed te drinken: als de huid dunner wordt, verlies je door transpiratie ongemerkt extra vocht.
  4. Blijf ook bij diarree vezelrijke voedingsmiddelen eten. U verliest dan namelijk bovengemiddeld veel vocht. Vezels binden vocht en vertragen de snelheid van het transport door de darm. Gebruik bij diarree liever geen suikerrijke dranken zoals vruchtensap. Vermijd ook sterke koffie en laxerende voedingsmiddelen zoals pruimen en vijgen. Wees bovendien matig met vet.

Probiotica - een fabel of helpt het echt?

U kent ze vast, die kleine flesjes zuivel die bedoeld zijn om de darmflora op peil te houden. Wat doet probiotica nu echt? Probiotica zijn goede bacteriën die helpen om je darmflora beter in balans te brengen. Er zijn aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij verstoppingen en bepaalde vormen van diarree. Maar het is geen wondermiddel. Bij serieuze problemen is het raadzaam om uw huisarts te raadplegen en naar vezelrijke preparaten te informeren.

X

Mediq.nl gebruikt cookies

Om de website van Mediq goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies. Lees meer over het cookie beleid.


Doorgaan