{{Message}}

Coronavirus veelgestelde vragen

Wij ontvangen veel vragen over het coronavirus en hoe te handelen. Onderstaand vindt u de meest gestelde vragen. Houd deze pagina in de gaten voor actuele informatie en/of bekijk de website van het RIVM


Er is veel behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor de verzorging van (mogelijke) coronapatiënten. Vanwege de schaarste aan deze producten, heeft de overheid een landelijke aanpak vastgesteld. Medische hulpmiddelen waaraan een tekort is, zijn in Nederland via een landelijk inkoopbureau
 aan te vragen. 

Raakt een artikel uit voorraad dat niet landelijk wordt ingekocht en verdeeld door het ROAZ? Dan informeren wij u op dezelfde wijze en via dezelfde kanalen als bij een reguliere backorder en bieden u indien mogelijk een alternatief artikel aan.

Nee, dit is niet nodig. Voor zowel uw aanvragen aan het ROAZ als uw bestellingen bij Mediq, verzoeken wij u om uw huidige orderhoeveelheid en -frequentie aan te houden. Meer of eerder bestellen verhoogt de kans op backorders en dat willen we voorkomen.

Ook vervoerders nemen de nodige maatregelen om besmetting en verspreiding van het virus tegen te gaan. Zij volgen hierbij het RIVM. Naast extra aandacht voor handhygiëne, houdt de bezorger minimaal 1,5 meter afstand bij het leveren van uw bestelling. Ook tekent de bezorger na uw goedkeuring zelf voor uw bestelling. Bezorgers van PostNL vragen u om de laatste 3 cijfers van uw ID-kaart. Heeft u die niet bij de hand, dan mag de bezorger vanaf 24 maart zelf tekenen met de letters ZKH (zorg) of BTB (bedrijf). Legitimatie blijft nog steeds de hoofdrichtlijn.

Er is veel behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor de verzorging van (mogelijke) coronapatiënten. Vanwege de schaarste aan deze producten heeft het kabinet een landelijke aanpak vastgesteld. Medische hulpmiddelen waaraan een tekort is, zijn in Nederland via een landelijk inkoopbureau te bestellen.

1) Om de beschermingsmiddelen goed te kunnen verdelen over de verschillende regio’s, is er webapplicatie ontwikkeld. Hierin geven ziekenhuizen, huisartsen, GGD-en en ambulances hun voorraad en behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen door. Aan de hand daarvan maakt de GGD-GHOR een verdeling van centraal binnengekomen middelen. 2) Alle andere zorgaanbieders die een dringend tekort aan beschermingsmiddelen hebben en te maken krijgen met een mogelijk besmette patiënt, kunnen contact opnemen met hun regionale ROAZ-coördinator. 3) Dat geldt voorlopig ook voor zorgaanbieders die niet direct bij het ROAZ zijn aangesloten, zoals bijvoorbeeld de sector van verpleeg- en thuiszorg, de GGZ en de gehandicaptenzorg. Deze groep wordt op korte termijn op de app aangesloten.

Nee, Mediq kan geen aavraag voor u plaatsen bij het ROAZ. Uw aanvragen dient u zelf bij het ROAZ te plaatsen.

Voor vragen over de app of uw inlog kunt u contact opnemen met de GGD GHOR via pbmcorona@ggdghor.nl

Mediq.com maakt gebruik van cookies.

Om de website van Mediq goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.