FAQ Professionals

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het coronavirus en aanvragen van persoonlijke beschermingsmiddelen bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) via het bestelportaal Mijn MedBIS van Mediq. Houd deze pagina in de gaten voor actuele informatie. 


  • Hoe kan ik mijn aanvraag voor persoonlijke beschermingsmiddelen plaatsen?
    In het LCH is afgesproken dat alle zorgprofessionals in Nederland werkzaam in verpleeg- of verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, huisarts/huisartsenpost, verloskundige praktijken, acute mondzorg, jeugdzorg, revalidatiezorg, woonzorg, laboratoria, trombosediensten en fysiotherapeuten hun aanvraag kunnen indienen via Mediq. Meld u hiervoor aan op Mijn MedBIS. Ziekenhuizen en ambulancediensten kunnen hun aanvraag indienen via het LCH.
  • Ik ben al klant van Mediq. Moet ik mij opnieuw aanmelden?
    Ja, alle zorgorganisaties die de aanvraaglijst voor persoonlijke beschermingsmiddelen willen gebruiken, moeten zich aanmelden. Ook wanneer u klant bent van Mediq.
  • Ik heb een OCI-account. Hoe moet ik mij registreren?
    U kunt uw OCI-account hiervoor niet gebruiken en vragen u een nieuwe account aan te maken voor het aanvragen van PBM. Gebruik de optie “Ik ben nog geen klant bij Mediq” op het registratieformulier.
  • Waarom is mijn aanvraag geweigerd terwijl ik bij een zorgorganisatie werk?
    Het ministerie van VWS heeft vastgesteld welke producten aangevraagd kunnen worden en welke zorgorganisaties hiervoor in aanmerking komen. Op basis van de door u opgegeven KVK- en/of AGB-gegevens of het ontbreken hiervan, kunnen wij u mogelijk geen toegang geven tot het aanvraagformulier. Heeft uw organisatie aangegeven deze artikelen centraal in te kopen? Dan kan Mediq geen logingegevens verstrekken aan individuele bestellers. Neem hiervoor contact op met de key-user in uw organisatie.
  • Kan ik als ziekenhuis of ambulancedienst nog bij Mediq bestellen?
    Ja, zolang er beschikbare voorraad is, kunnen alle klanten van Mediq hieruit bestellen. Zijn persoonlijke beschermingsmiddelen niet beschikbaar via de gebruikelijke kanalen, dan kunt u een aanvraag indienen via het LCH.
  • Hoe snel kan ik na het aanmelden een aanvraag plaatsen?
    Na uw registratie krijgt u binnen 5 dagen toegang tot het aanvraagformulier. U ziet dan een oranje knop voor PBM-aanvragen in uw beginscherm. Is uw registratie onvolledig, dan nemen we telefonisch contact met u op om uw aanvraag af te ronden. In dit geval kan het langer duren dan 5 dagen voordat u toegang krijgt. Wordt uw registratie afgewezen, omdat u niet valt binnen de criteria die gesteld zijn door het LCH, dan informeren wij u hierover per e-mail.
  • Kan ik mijn aanvraag ook telefonisch doorgeven?
    Nee, dit kan alleen digitaal via het aanvraagformulier op Mijn MedBIS.
  • Waarom vervallen per 1 oktober de btw-nultarieven?

    De overheid heeft bepaald dat er tot en met 30 september 2021 geen btw betaald hoeft te worden op medische en niet-medische mondmaskers en COVID-19 testkits. Per 1 oktober 2021 is het normale btw-tarief van 21% weer kracht.

    Meer over deze regeling leest u op de website van de Belastingdienst.

  • Kan ik me in één keer voor meerdere debiteurnummers registreren?
    Nee, elk debiteurnummer moet u apart registreren. Gebruik hiervoor het registratieformulier in Mijn MedBIS.
  • Hoe maak ik meerdere afleveradressen aan?
    Wilt u meerdere afleveradressen toevoegen? Neem dan contact op met het supportteam van het LCH via 088-888 94 04.
  • Welke persoonlijke beschermingsmiddelen moet ik via het formulier aanvragen?
    FFP1-, FFP2- en FFP3-maskers, protectiejassen, spatbrillen, schorten, chirurgische maskers, onderzoekshandschoenen, diagnostische testen (inclusief PCR-materiaal, swabs en media). Op het aanvraagformulier in Mijn MedBIS ziet u exact om welke producten het gaat.
  • Is er een minimale of maximale aanvraaghoeveelheid?
    In Mijn MedBIS geeft u aan hoeveel extra materiaal nodig is voor de komende week. We doen hierbij een beroep op ieders professionaliteit om geen middelen te hamsteren. De beschikbare voorraad verschilt per dag en is niet te plannen door het LCH. Is uw aanvraag in Mijn Bestellingen in Mijn MedBIS op nul gezet of verlaagd, dan adviseren wij u op een later moment opnieuw uw aanvraag in te dienen. Wij weten niet wanneer nieuwe voorraden binnenkomen.
  • Welke beschermingsmiddelen moet ik gebruiken?
    Klik hier om het advies van het RIVM te lezen. Hier vindt u ook adviezen die gelden buiten het ziekenhuis en speciaal voor huisartsen. Lees voor meer informatie over het verschil tussen een FFP en een chirurgisch masker het factsheet van Mediq.
  • Wat is een KN95 masker?
    U kunt hier meer informatie lezen over de normen van mondneusmaskers uit China en VS en de controle van de het KN95-masker.
  • Welke kwaliteitsrichtlijnen worden aangehouden door het LCH?
    De volgende kwaliteitsrichtlijnen worden gehanteerd: FFP-maskers (NEN-EN149:2001+A1:2009), KN95-maskers (GB2626-2006), Chirurgische maskers (NEN-EN 14683:2005), Handschoenen (NEN-EN 455 1 t/m 4 en EN374:1 en 374:2), Schorten (PE, Ca. 80 x 125 cm. halterschorten), Protectiejassen (Lange mouw, tricot manchet, ook rugafsluitend, vocht afstotend en waterdicht, Lengte: 1,25 m. Voldoende omvang, dat bij dichtmaken aan de achterkant geen open ruimte is. Striklint, die achterop de rug wordt vastgemaakt) Spatbrillen (sluit goed aanop het gezicht en heeft Anti-beslaan-coating)
  • Krijg ik een ontvangstbevestiging per mail?
    Na aanvraag van PBM in Mijn MedBIS ontvangt u geen ontvangstbevestiging per email. U kunt de status van uw aanvraag en het ordernummer zien in Mijn MedBIS bij 'Mijn Bestellingen'.
  • Wanneer worden de aangevraagde producten geleverd?
    GGD/GHOR en ROAZ verdelen de beschikbare voorraad over alle aanvragen. Is er voldoende voorraad om (deels) aan uw aanvraag te voldoen en heeft u uw aanvraag op een werkdag voor 10.00 uur geplaatst? Dan kunt u op dezelfde dag om 15.00 uur in Mijn MedBIS bij 'Mijn Bestellingen' zien hoeveel er aan u is toegekend. De volgende werkdag wordt er voor 17.00 uur aan u geleverd. Op feestdagen en in weekenden worden aanvragen niet uitgeleverd.
  • Waarom krijg ik minder geleverd dan ik heb aangevraagd?
    Uw aanvraag wordt geprioriteerd op urgentie door het LCH. Hierdoor kan het ROAZ de hoeveelheid artikelen die u heeft aangevraagd aanpassen.
  • Wat moet ik doen als ik meer voorraad nodig heb dan is toegewezen?
    In Mijn MedBIS geeft u aan hoeveel extra materiaal nodig is voor de komende week. De beschikbare voorraad verschilt per dag en is niet te plannen door het LCH. Is uw aanvraag in Mijn Bestellingen op nul gezet of verlaagd, dan adviseren wij u op een later moment opnieuw uw aanvraag in te dienen.
  • Waarom is er meer aan mij toegewezen dan ik heb aangevraagd?
    We leveren alleen complete en gesloten verpakkingen uit. Hierdoor kan uw aanvraaghoeveelheid naar boven worden afgerond.
  • Wat betekent de status van het vrachtwagentje in Mijn MedBIS?
    De vrachtwagens geven u inzicht in de productbeschikbaarheid. Een groene vrachtwagen betekent dat er producten beschikbaar zijn om aan te vragen. GGD/GHOR en ROAZ verdelen de beschikbare voorraad over alle aanvragen. Is er voldoende voorraad om (deels) aan uw aanvraag te voldoen en heeft u uw aanvraag op een werkdag voor 10.00 uur geplaatst? Dan wordt er de volgende werkdag voor 17.00 uur aan u geleverd.
  • Waar kan ik de actuele status van mijn aanvraag bekijken?
    De actuele status en details van uw aanvraag kunt u volgen in Mijn MedBIS via ‘Mijn Bestellingen’.
  • Waarom verhoogt het LCH de prijzen van PBM?
    Het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) voorziet in de extra, naast de reguliere inkoop door zorginstellingen, benodigde hoeveelheid aan persoonlijke beschermingsmiddelen in de zorg door de corona-pandemie. Omdat het LCH “pre-corona”-verkoopprijzen hanteert terwijl huidige marktprijzen hoger liggen, zien we het onwenselijk effect dat het LCH niet als noodvoorraad wordt gebruikt, maar als reguliere leverancier in de zorg. Met de prijsverhoging brengt het LCH de verkoopprijs van handschoenen, isolatiejassen en chirurgische maskers IIR ook meer in lijn met de reguliere prijzen aan zorgverleners. Het LCH is tenslotte bedoeld als een extra voorziening voor beschermingsmiddelen naast de reguliere levering van beschermingsmiddelen aan zorgverleners.
  • Waarom moet ik een express-toeslag betalen?
    U betaalt géén express-toeslag over PBM-artikelen. Deze extra kosten worden niet doorberekend voor een PBM-aanvraag. Op alle andere artikelen is wel een express-toeslag van toepassing.
  • Waarom ontvang ik verschillende productmerken?
    GGD/GHOR en ROAZ verdelen de beschikbare voorraad over alle aanvragen volgens de prioritering die is vastgesteld door het ministerie van VWS. Deze landelijke voorraad bestaat uit verschillende merken. Hierdoor kan uw levering meerdere merken bevatten.
  • Kan ik een ontvangen artikel retour sturen?
    Het LCH dient als noodlijn en accepteert enkel retouren bij uitzonderlijke situaties:  1. Er is schade aan het product welke aantoonbaar niet veroorzaakt is door de gebruiker. 2. Het product voldoet aantoonbaar niet aan de norm die voor het product gelden, zoals vastgesteld in de certificeringen. (Het product wijkt aantoonbaar af van de door het LCH gegarandeerde kwaliteit.)
  • Hoe kan ik contact met jullie opnemen als ik nog andere vragen heb?
    Neem contact op met ons Klant Support Team LCH via telefoonnummer 088-888 94 04.
    De klantenservice van het LCH is geopend op werkdagen van 8.30 tot 13.00 uur. Met vragen kunt u mailen naar customer.support.corona@mediq.com.
  • Wat is de beschikbaarheid van producten die niet op de lijst van het LCH staan?
    Producten die niet op de LCH-lijst staan, kunt u op de gebruikelijke manier bestellen bij Mediq. Dreigt een product uit voorraad te raken, dan nemen wij vroegtijdig contact op met de leverancier of fabrikant en zoeken indien nodig naar een alternatief product. Wij informeren u hierover via de gebruikelijke kanalen.
  • Welke maatregelen nemen vervoersbedrijven?
    Met vervoerders hebben wij contact over de impact van het coronavirus op hun capaciteit en de maatregelen die zij nemen ombesmetting en verspreiding van het virus tegen te gaan. Zij volgen hierbij het RIVM. Naast extra aandacht voor handhygiëne, houdt de bezorger minimaal 1,5 meter afstand bij het leveren van uw bestelling. Ook tekent de bezorger na uw goedkeuring zelf voor uw bestelling.
  • Dreigt er een tekort aan handschoenen?
    In het overzicht van het LCH kunt u de actuele voorraad bekijken. Het dagelijks gebruik aan handschoenen in de gezondheidszorg is hoog. Er zijn dus veel handschoenen nodig en een zorgvuldige verdeling is daarbij belangrijk. 
  • Heeft het LHC voldoende voorraad?

    Het LCH geeft aan over voldoende voorraad te beschikken. Bekijk hier de actuele voorraad van het LCH.

  • Wat is een antigeen sneltest?
    Een antigeen sneltest is een test die aantoont of er viruseiwitten in het neus- en keelslijm zitten. Deze test geeft sneller een uitslag dan de reguliere Polymerase Chain Reaction (PCR)-test. Hierdoor is de antigeen sneltest geschikt voor noodsituaties. Lees meer over de verschillende coronatesten.
  • Welke organisaties mogen een antigeen sneltest aanvragen bij het LCH?
    (Zorg)organisaties die faciliteiten in huis hebben om de zelftest volgens de geldende regels én onder toezicht van een arts uit te voeren. Let op: voor het gebruik en de beoordeling van een antigeen sneltest heeft de rijksoverheid belangrijke richtlijnen opgesteld. Lees deze door voordat u een sneltest aanvraagt.
  • Wanneer mag ik een antigeen sneltest gebruiken?
    U kunt antigeen sneltesten gebruiken in noodsituaties waarin snel uitsluitsel gewenst is. Een positieve antigeen sneltest geeft een definitieve uitslag. Geeft de test een negatief resultaat, dan is er een hertest nodig. Zie voor meer informatie het OMT-advies van 3 november 2020.
  • Hoe richt ik als werkgever mijn eigen testfaciliteit in?
    Wilt u als werkgever uw medewerkers op uw eigen locatie testen? Kijk dan voor meer informatie op werkgeverstesten.nl.
    Deze website is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland. Hier leest alles over het opzetten van een testlocatie, aan welke richtlijnen u moet voldoen en hoe u testen kunt aanvragen bij het LCH. 
  • Wat is de houdbaarheid van de producten die het LCH levert?
    Alle producten van LCH zijn minimaal een maand houdbaar. Omdat het LCH een noodvoorraad is voor beschermingsmiddelen kan het voor komen dat producten niet langer dan 1 maand houdbaar zijn. Houd hier rekening mee bij het aanvragen van producten. Producten die u geleverd krijgt vanuit LCH kunnen niet retour worden gestuurd.