FAQ Professionals

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over het aanvragen van persoonlijke hulp- en beschermingsmiddelen bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) via het bestelportaal Mijn MedBIS van Mediq. Houd deze pagina in de gaten voor actuele informatie. 


  • Bestellen

    1. Wanneer kan ik bij LCH goederen aanvragen?
    Alleen wanneer hulp- en/of beschermingsmiddelen niet meer verkrijgbaar zijn bij alle reguliere leveranciers, kunt u gebruikmaken van de noodvoorraad van LCH.
  • 2. Hoe snel kan ik na het aanmelden een aanvraag plaatsen?
    Na uw registratie krijgt u binnen 5 dagen toegang tot het aanvraagformulier. U ziet dan een oranje knop voor PBM- en/of MHM-aanvragen in uw beginscherm. Is uw registratie onvolledig, dan nemen we telefonisch contact met u op om uw aanvraag af te ronden. In dit geval kan het langer duren dan 5 dagen voordat u toegang krijgt. Wordt uw registratie afgewezen, omdat u niet valt binnen de criteria die gesteld zijn door het LCH, dan informeren wij u hierover per e-mail.
  • 3. Kan ik mijn aanvraag telefonisch doorgeven?
    Nee, dit kan alleen digitaal via het aanvraagformulier op Mijn MedBIS.
  • 4. Waarom zijn LCH-prijzen van hulp- en beschermingsmiddelen uit noodvoorraad hoger dan bij reguliere leveranciers?
    Zo stimuleren wij dat zorgaanbieders hulp- en beschermingsmiddelen bij hun reguliere leveranciers afnemen en alleen gebruikmaken van de noodvoorraad wanneer de gewenste hulpmiddelen nergens verkrijgbaar zijn. LCH is tenslotte bedoeld als noodvoorraad die bij tekorten aan hulp- en beschermingsmiddelen in de markt de zorg in Nederland kan bevoorraden. LCH is geen reguliere leverancier.
  • 5. Krijg ik een ontvangstbevestiging per mail?

    Levering

    Na aanvraag van hulp- en of beschermingsmiddelen in Mijn MedBIS ontvangt u geen ontvangstbevestiging per email. U kunt de status van uw aanvraag en het ordernummer zien in Mijn MedBIS bij 'Mijn Bestellingen'.
  • 6. Wanneer worden de aangeleverde producten geleverd?
    Heeft u op een werkdag voor 10.00 uur uw aanvraag geplaatst, dan wordt uw bestelling de volgende werkdag voor 17:00 uur geleverd. Op feestdagen en in weekenden worden bestellingen niet uitgeleverd.
  • 7. Waarom ontvang ik verschillende productmerken?
    De noodvoorraad bestaat uit verschillende merken. Hierdoor kan uw levering meerdere merken bevatten.
  • 8. Waarom krijg ik minder geleverd dan ik heb aangevraagd?

    Kwaliteit

    Er wordt geleverd op basis van beschikbare voorraad. Wanneer de voorraad niet toereikend is in relatie tot het aantal aanvragen, kan het zijn dat u minder geleverd krijgt.
  • 9. Wat kan ik verwachten van de hulp- en beschermingsmiddelen uit de noodvoorraad?
    U ontvangt het hulp- en/of beschermingsmiddel dat u besteld. Alle hulp- en beschermingsmiddelen uit de noodvoorraad dragen een CE-markering met uitzondering van de Covid use only beschermingsmiddelen. Alle hulp- en beschermingsmiddelen voldoen aan geldende wet- en regelgeving.

    Let op!
    Het geleverde hulp- en of beschermingsmiddel kan afwijken van de getoonde afbeelding op het bestelportaal in merk en uiterlijk.

  • 10. Welke kwaliteitsrichtlijnen worden aangehouden door LCH?
    De hulp- en beschermingsmiddelen in de noodvoorraad voldoen aan de geldende Europese wet- en regelgeving voor medische hulpmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen, te weten:
    • EU Verordening 2017/745
    • EU Verordening 2016/425
    • EU Aanbeveling 2020/403
    • EU Aanbeveling 2021/1433

    Daarnaast voldoen de hulp- en beschermingsmiddelen aan de EN-normen die van toepassing zijn op het betreffende medisch hulpmiddel of persoonlijk beschermingsmiddel.

  • 11. Hoe waarborgt LCH de kwaliteit van de geleverde hulp- en beschermingsmiddelen?

    De kwaliteit van medische hulpmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen wordt binnen de EU geborgd door middel van een CE-markering. Deze markering geeft aan dat het product voldoet aan de geldende essentiële gezondheids- en veiligheidseisen. LCH heeft volgens de Europese verordeningen als distributeur de verplichting de CE-gemarkeerde middelen te controleren op volledige en correcte kwaliteitsdocumentatie, correcte verpakking en deugdelijke informatievoorziening. De vereisten omtrent deze kwaliteitsaspecten staan beschreven in de Europese verordeningen en EN-normeringen (zie beantwoording vraag 11).

  • 12. Het beschermingsmiddel dat ik heb ontvangen draagt geen CE-markering. Hoe kan dat?

    Dit zijn Covid use only beschermingsmiddelen die voldoen aan de Europese wet- en regelgeving, maar nog niet de CE-markeringsprocedure hebben doorlopen. Ze zijn versneld op de markt gebracht om zorgprofessionals van voldoende beschermingsmiddelen te kunnen voorzien toen er schaarste en nood was (EU Aanbeveling 2020/403). LCH levert deze beschermingsmiddelen tot 1 juni 2022.

  • 13. Mag ik deze Covid use only beschermingsmiddelen zonder CE-markering ook in de reguliere zorg gebruiken?

    Deze beschermingsmiddelen mogen alleen in Covid-gerelateerde werksituaties worden gebruikt.

  • 14. Tot wanneer mag ik de Covid use only beschermingsmiddelen in Covid-gerelateerde werksituaties gebruiken?

    Houdbaarheid

    Zorgprofessionals mogen tot 1 augustus 2022 deze beschermingsmiddelen gebruiken (EU Aanbeveling 2021/1433). Daarna moeten zorgprofessionals de reguliere CE-gemarkeerde hulp- en beschermingsmiddelen gebruiken, ook in COVID-gerelateerde werksituaties.

  • 15. Wat is de houdbaarheid van de hulpmiddelen die LCH levert?

    Retouren

    Alle hulp- en beschermingsmiddelen van LCH zijn minimaal één maand houdbaar met uitzondering van de BD antigeentesten (181), deze hebben een houdbaarheid van minimaal twee weken. Houd hier rekening mee bij het aanvragen van hulpmiddelen.
  • 16. Kan ik een ontvangen hulp- en/of beschermingsmiddel retourneren?

    De hulp- en beschermingsmiddelen kunnen alleen geretourneerd worden wanneer er sprake is van één van de onderstaande situaties:

    1. Er is schade aan het hulp- of beschermingsmiddel die aantoonbaar niet veroorzaakt is door de gebruiker.
    2. Het hulp- of beschermingsmiddel voldoet aantoonbaar niet aan de Europees geldende wet- en regelgeving en/of de bij het hulp- of beschermingsmiddel behorende EN-norm.

    Let op!
    Ons retourbeleid kan afwijken van wat u bij uw reguliere leverancier gewend bent. Wij zijn immers een noodvoorraad, geen reguliere leverancier.

  • 17. Kan ik het door mij ontvangen hulp- en beschermingsmiddel ruilen voor een ander hulpmiddel?

    Facturatie

    Dit verzoek kunnen wij helaas niet honoreren, omdat de noodvoorraad niet uitlevert op basis van merk.

  • 18. Waarom ontvang ik facturen van het CIBG?

    Met ingang van 1 december 2021 verzorgt Mediq niet meer de facturatie van de aanvragen die u doet op het portaal voor de noodvoorraad. Vanaf 1 december 2021 wordt de facturatie verzorgd door het CIBG, een uitvoeringsorganisatie van VWS. De uitvoering van LCH valt onder het CIBG. Het CIBG laat de financiële werkzaamheden vervolgens uitvoeren door dienstverlener Profource.

  • 19. Waarom vervallen per 1 oktober 2021 de BTW-nultarieven?

    De overheid heeft bepaald dat er tot en met 30 september 2021 geen BTW betaald hoefde te worden op medische en niet-medische mondmaskers en COVID-19 testkits. Per 1 oktober 2021 geldt het reguliere BTW-tarief van 21%.

    Meer over deze regeling leest u op de website van de Belastingdienst.