Veelgestelde vragen
-
Beschermingsmiddelen voor professionalsEr is veel behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor de verzorging van (mogelijke) coronapatiënten. Vanwege de schaarste aan deze producten heeft het kabinet een landelijke aanpak vastgesteld. Medische hulpmiddelen waaraan een tekort is, kunnen zorgprofessionals aanvragen bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen o.a. via Mijn MedBIS.
-
Actuele bestelinformatie voor patientenU helpt ons en andere patiënten enorm door uw gebruikelijke bestelcyclus te blijven volgen én door via de website te bestellen. Dit vermindert de telefonische drukte en zorgt ervoor dat uw bestelling automatisch direct wordt geplaatst.
Log in om uw bestelling te plaatsen.
-
Actuele bestelinformatie voor voorschrijversU kunt uw bestellingen plaatsen via onze voorschrijfsystemen (zie onderstaand overzicht). Heeft u nog geen login, klik dan op ‘Registreren als gebruiker’ op de inlogpagina van het voorschrijfsysteem. Vul vervolgens het registratieformulier in. U ontvangt van ons een e-mail met uw inloggegevens.
wis.mediq.nl/ wond-, incontinentie- en stomazorg
medischevoeding.mediq.nl/
diabetes.mediq.nl/
extranet.tefa.nl/infuus- en luchtwegzorg
Klik voor inloggegevens voor het Extranet van Mediq Tefa op ‘Aanvraag toegang extranet’ op
extranet.tefa.nl/
huisarts.mediq.nl/ Ons bestelsysteem voor huisartsen met een breed assortiment aan medische hulpmiddelen -
Kunnen de bezorgdiensten blijven leveren?Met onze vervoerders hebben we contact over de impact van het coronavirus op hun capaciteit. Dit zijn onder andere PostNL, Jan de Rijk en Omega. Zij bezorgen post en pakketten tot op heden zoals u van ons gewend bent. Om de verspreiding van het virus te voorkomen, zijn extra maatregelen genomen. Zo houden de bezorgers 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.
Bij PostNL geldt dat pakketten niet meer worden overhandigd. De bezorger belt aan en zet de zending op de grond klaar, hij of zij wacht op afstand tot jij deze in ontvangst neemt. Bij nat weer zal de bezorger aanbellen en de zending in de hand houden. Zodra jij opendoet vraagt de bezorger om afstand te nemen en zet hij of zij de zending over de drempel en droog binnen.
Voor contactloze bezorging van post of pakketten waarvoor moet worden getekend, vragen we je een geldig legitimatiebewijs (paspoort of rijbewijs) bij de hand te hebben. Geef de drie laatste tekens hiervan door aan onze bezorger. Die tekent hiermee dan voor de ontvangst van je pakket. Via www.postnl.nl/corona blijft u op de hoogte van de actuele situatie. -
Bezoek aan huis of instelling
Bij Mediq vinden we het belangrijk dat onze dienstverlening doorgaat. Bij huisbezoek of bezoek aan uw instelling of huisartsenpraktijk doen we vooraf extra triage om de kans op coronabesmetting te beperken. Onze zorgprofessionals en servicemedewerkers werken beschermd met een mondmasker en handschoenen. Bij klachten laten zij zich direct testen. Zo beschermen wij onze medewerkers en u zelf.
Bezoeken aan Covid-19 gerelateerde risicogroepen plannen we aan het einde van de dag, met adequate en volledige persoonlijke beschermingsmiddelen. Hierdoor kan het zijn dat u een andere zorgprofessionals ontvangt dan u gewend bent.
Voor het verzorgen van trainingen in instellingen, over onze pompen en hulpmiddelen, hebben wij ons protocol aangescherpt. De maximale groepsgrootte bedraagt 10 personen, er is een vaste zitplaats, bij bewegingen draagt men een mondmasker en de anderhalve maatregel dient in acht te worden genomen.
-
Welke voorzorgsmaatregelen heeft Mediq genomen?Sinds 28 februari hebben we interne protocollen afgekondigd, in lijn met de richtlijnen van de overheid en de informatie van RIVM. We hebben reizen en meetings afgelast, hygiëne- en schoonmaakmaatregelen getroffen en ‘groeten zonder aanraking’ ingevoerd. Sinds 16 maart hebben we onze medewerkers gevraagd vanuit huis te werken als dit mogelijk is en maatregelen genomen voor de teams die cruciaal zijn voor contact met zorgprofessionals en patiënten. Om de vragen en bestellingen van zorgprofessionals en patiënten goed te blijven beantwoorden worden onze klantenservice medewerkers deels verdeeld over en binnen onze locaties en worden middelen verschaft zodat een groot deel van deze medewerkers vanuit huis kan werken. Onze zorgprofessionals, magazijn-, service- en salesmedewerkers blijven hun werk doen om patiënten te helpen. Uw en hun gezondheid en veiligheid is onze hoogste prioriteit. We voorzien hen van beschermingsmateriaal en staan in nauw contact met hen. Alle andere collega’s werken vanuit huis.
-
Zijn er producten niet meer leverbaar?Ons distributiecentrum is vol in bedrijf. We onderhouden nauw contact met fabrikanten en onze bezorgdiensten. Echter door de grote wereldwijde vraag kunnen er tekorten ontstaan op ons assortiment aan persoonlijke beschermingsartikelen. Deze artikelen worden nu vanuit de overheid ingekocht en verdeeld. Kijk voor meer informatie op de website van de rijksoverheid www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/beschermingsmiddelen-voor-professionals
-
Kan ik extra producten bestellen in verband met mogelijke tekorten?Extra bestellen is niet nodig. Wij verzoeken u om uw gebruikelijke orderhoeveelheid en -frequentie aan te houden. Met alle andere marktpartijen is afgesproken dat we geen extra hoeveelheden– buiten de machtiging van uw behandelaar - leveren. We houden onze voorraad op peil en op dit moment kunnen alle klanten blijven leveren wat nodig is. U kunt ons helpen door uw gebruikelijke bestellingen tijdig te doen en door via de website te bestellen. Mocht er verandering in de situatie ontstaan, dan houden we u hiervan op de hoogte.
-
Kan ik besmet raken door een artikel dat geleverd wordt?Het virus kan niet worden overgedragen door producten of via post of pakketten. Het RIVM zegt hier het volgende over: ‘Coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kunnen ze niet goed overleven. Zeker niet op karton, verpakkingsmateriaal of andere spullen. Andere coronavirussen verspreiden zich niet op deze manier en we hebben geen reden om aan te nemen dat dit voor dit nieuwe coronavirus (COVID-19) anders is.’
-
Zijn er langere wachttijden?De extra voorzorgsmaatregelen die we hebben getroffen, kunnen voor langere wachttijden zorgen. We doen onze uiterste best om onze dienstverlening aan u zo normaal mogelijk te laten doorgaan. U helpt ons hier enorm bij door uw bestellingen zo veel mogelijk via de website te plaatsen en de klantenservice alleen voor spoedeisende zaken te bellen. Bekijk voor de meest actuele informatie de speciale informatiepagina op onze website. Veel dank voor uw begrip en medewerking!
-
Vragen?Via mediq.nl/coronavirus blijf je op de hoogte van de actuele situatie. Hou onze site in de gaten.